Svar: Babyen spiser for lidt

5. september 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Evelyn

Der kan være noget fornuftigt i at holde fast i en god ammerytme, hvor din datter spiser hos dig ca hver 3-4 time. Hun må altså gerne sove 3-4 timer og med både amning og supplement af flaske, så er det naturligt hvis hun lige nu pludselig sover længere og mere end du tidligere har oplevet. Det er dog vigtigt at hun ikke sover så meget, at hun misser et måltid.

Hun skal have mad mindst 6 gange i døgnet - ellers skal du vække hende, det er du nødt til, når hun ikke tager nok på og ikke er ældre end hun er. Du kan vække hende ved f.eks. at skifte hende, det at få tøjet af får ofte spæde børn til at vågne op til dåd :o). Det vil sige, hvis hun begynder at sove 5 timer i løbet af dagen, så er det uhensigtsmæssigt - hun skal op og skal have mad, ellers kommer hun i underskud og tager ikke nok på.

Men hvis hun spiser hver 3-4 time, så hold fast i den rytme og brug så en brystpumpe eller stimuler og malk ud med hænderne, hvis du bedre kan lide det og mestrer teknikken. Det er altså fint at du ammer hende, som hun viser behov for, men du må så øge din egen mælkeproduktion ved at malke ud imellem to amninger. På den måde vil din mælkeproduktion kunne stige og du vil i takt med at hun spiser mere og mere hos dig kunne skrue ned for det supplement hun får på flaske.

Hendes mælkebehov er ca 1/6 af hendes vægt. Det betyder at når hun vejer 3600g så vil hun have behov for ca 600ml mme i døgnet. Fordel på 6 flasker, giver det ca ...

Annonce

... 100ml hver gang. Du må forsøge at supplere efter hvordan hun viser behov. Hvis hun søger og efter amning virker mere sulten, så er det fint at tilbyde hende ekstra og det behøver bestemt ikke være hver gang. Det er meget tænkeligt at hun især sidst på dagen har behov for lidt ekstra men først på dagen fint bliver mæt på det du producerer. Du vil naturligt have mere mælk først på dagen end sidst på dagen.

Du må altså gå ud fra at hun virker mæt og tilfreds efter amning, når hun er det og at hun viser behov for mere efter amning, når hun har behov for det ... Du kan dog ikke på nuværende tidspunkt regne helt med at hun selv fornemmer sit behov. Netop fordi hun har taget for lidt på, så har hun måske vendet sig til at lade sig nøjes med en mindre mængde og det er dette I skal have ændret. Hun skal stille og roligt lære, hvordan det føles når man er rigtig mæt, hun skal have en rytme, hvor hun spiser godt (en større mængde), sover godt (længere og sammenhængende) og tager på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan sagtens malke ud mellem amninger og stadig have mælk. Det tager normalt ca 1 time at producere 45% af mælken igen. Efter 2 timer har du dannet mere end 70%, efter 3 timer ca 90% og efter 4 timer er brystet fyldt helt op igen. Hvis din datter således efter amning sover 3-4 timer, så kan du sagtens malke ud 1½-2 timer efter sidste amning og stadig nå at producere mælk til hun vågner og skal ammes igen.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre, held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder