Svar: Sover let, meget vågen, mad nok?
3. september 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lb
Det lyder umiddelbart som om at du har rigtig fint med mælk, din datter tager rigtig godt på og hun har fine våde bleer. Det lyder dog også som om at du skal arbejde på at få hende til at spise længere tid ved brystet - hun tager på hvad hun skal, fordi hun ligger ved brystet rigtig meget og hun sover meget lidt. Det er uholdbart i længden og det er vigtigt at du forsøger at komme ind i en rytme, hvor hun spiser længere tid hos dig, skiftes, får mælk igen og når du er sikker på at hun er fyldt op med mælk, så tilbydes hun en sut, svøbes og lulles til ro.
Det er ikke godt for hende at være vågen i 8 timer i træk, hun bør med den alder hun har ikke være vågen i mere end højst 2 timer af gangen og når børn er meget vågne, så er det helt relevant at overveje indtaget af mad.
Hvis din datter dier kortvarigt og meget hyppigt hos dig hele tiden, så får hun rigtig meget af den vandholdige mælk. Den giver uro og mætter ikke på samme måde som den mælk der ligger længere inde i brystet. For at få hende til at sove, få ro i maven og 'falde omkuld' er det derfor vigtigt at du får hende til at spise længerevarende ved brystet. Det er vigtigt at hun dier længe nok til at få den lidt federe mælk med ud.
Man kan ikke sætte tid på en amning, og selvfølgelig er der nogle børn der spiser meget hurtigt - men 5 minutter lyder af meget lidt i forhold til hendes alder og sammenholdt med hendes lange vågenperioder, så lyder det som om at det er her årsagen skal findes.
Prøv om du kan starte med at lægge til i den traditionelle stilling, når hun så begynder at slippe her, virrer med hovedet osv. så tager du hende op, ser om hun skal bøvse osv. og prøver at lægge hende til igen. Læg hende her evt til i tvillingestilling og læg hende til samme bryst, så du er sikker på at hun får tømt det bryst rigtigt ud. Hun må meget gerne nå op på at spise mindst 15 minutter - meget gerne mere, men altså langt mere end 5 minutter ...
Du skriver at du har overvejet at tilbyde hende mme af flaske og det er naturligvis en mulighed. Jeg ved fra dit tidligere brev at du har en brystpumpe og du kan også prøve at malke ud og supplere med din mælk på flaske efter amning, for simpelthen at se om hun vil indtage en større mængde og derefter sove mere roligt og sove et længere stræk. Det er en relevant bekymring at tænke på om hun har behov for mere mad, når hun er så vågen som hun er. Meget vågne børn er nemlig ofte meget sultne børn ...
Nogle ting kan man ikke regne sig frem til, nogle ting er man nødt til at forsøge og det lyder faktisk som om at du skal gøre et forsøg her. Din datters mælkeindtag har bekymret dig meget hele tiden og en måde at finde ud af om hun er mere sulten er at tilbyde hende flaske. Sluger hun 50 ml, så er hun sulten og din bekymring er reel, kan du knap få 10ml i hende, så er det ikke sult der er problemet, i hvert fald ikke på det tidspunkt. Men det kan i stedet være fordi hun sluger maden meget hurtigt og får ondt i maven ...
At hendes fontanelle virker lidt indsunken kan være helt normalt, det ses f.eks. ofte hvis barnet har sovet en længere lur og vågner op og skal have mad. Når barnet så har fået mad igen, så er fontanellen atter i niveau. Derudover har børn meget forskellige størrelse fontaneller og det betyder at den hos nogle børn både ses og føles meget tydeligt og hos andre næsten ikke fornemmes.
Så mit forslag er at du forsøger at supplere din datter med en flaske mme eller udmalket modermælk for at se hvordan hun reagerer på dette. Det vil kunne give dig et billede af hvorvidt hun er sulten eller får, hvad hun skal have hos dig:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske