Svar: Sover let, meget vågen, mad nok?

3. september 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lb

Det lyder umiddelbart som om at du har rigtig fint med mælk, din datter tager rigtig godt på og hun har fine våde bleer. Det lyder dog også som om at du skal arbejde på at få hende til at spise længere tid ved brystet - hun tager på hvad hun skal, fordi hun ligger ved brystet rigtig meget og hun sover meget lidt. Det er uholdbart i længden og det er vigtigt at du forsøger at komme ind i en rytme, hvor hun spiser længere tid hos dig, skiftes, får mælk igen og når du er sikker på at hun er fyldt op med mælk, så tilbydes hun en sut, svøbes og lulles til ro.

Det er ikke godt for hende at være vågen i 8 timer i træk, hun bør med den alder hun har ikke være vågen i mere end højst 2 timer af gangen og når børn er meget vågne, så er det helt relevant at overveje indtaget af mad.

Hvis din datter dier kortvarigt og meget hyppigt hos dig hele tiden, så får hun rigtig meget af den vandholdige mælk. Den giver uro og mætter ikke på samme måde som den mælk der ligger længere inde i brystet. For at få hende til at sove, få ro i maven og 'falde omkuld' er det derfor vigtigt at du får hende til at spise længerevarende ved brystet. Det er vigtigt at hun dier længe nok til at få den lidt federe mælk med ud.

Man kan ikke sætte tid på en amning, og selvfølgelig er der nogle børn der spiser meget hurtigt - men 5 minutter lyder af meget lidt i forhold til hendes alder og sammenholdt med hendes lange vågenperioder, så lyder det som om at det er her årsagen skal findes.

Prøv om du kan starte med at lægge til i den traditionelle stilling, når hun så begynder at slippe her, virrer med hovedet osv. så tager du hende op, ser om hun skal bøvse osv. og prøver at lægge hende til igen. Læg hende her evt til i tvillingestilling og læg hende til samme bryst, så du er sikker på at hun får tømt det bryst rigtigt ud. ...

Annonce

... Hun må meget gerne nå op på at spise mindst 15 minutter - meget gerne mere, men altså langt mere end 5 minutter ...

Du skriver at du har overvejet at tilbyde hende mme af flaske og det er naturligvis en mulighed. Jeg ved fra dit tidligere brev at du har en brystpumpe og du kan også prøve at malke ud og supplere med din mælk på flaske efter amning, for simpelthen at se om hun vil indtage en større mængde og derefter sove mere roligt og sove et længere stræk. Det er en relevant bekymring at tænke på om hun har behov for mere mad, når hun er så vågen som hun er. Meget vågne børn er nemlig ofte meget sultne børn ...

Nogle ting kan man ikke regne sig frem til, nogle ting er man nødt til at forsøge og det lyder faktisk som om at du skal gøre et forsøg her. Din datters mælkeindtag har bekymret dig meget hele tiden og en måde at finde ud af om hun er mere sulten er at tilbyde hende flaske. Sluger hun 50 ml, så er hun sulten og din bekymring er reel, kan du knap få 10ml i hende, så er det ikke sult der er problemet, i hvert fald ikke på det tidspunkt. Men det kan i stedet være fordi hun sluger maden meget hurtigt og får ondt i maven ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

At hendes fontanelle virker lidt indsunken kan være helt normalt, det ses f.eks. ofte hvis barnet har sovet en længere lur og vågner op og skal have mad. Når barnet så har fået mad igen, så er fontanellen atter i niveau. Derudover har børn meget forskellige størrelse fontaneller og det betyder at den hos nogle børn både ses og føles meget tydeligt og hos andre næsten ikke fornemmes.

Så mit forslag er at du forsøger at supplere din datter med en flaske mme eller udmalket modermælk for at se hvordan hun reagerer på dette. Det vil kunne give dig et billede af hvorvidt hun er sulten eller får, hvad hun skal have hos dig:o)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.