Sover let, meget vågen, mad nok?

3. september 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Sover let, meget vågen, mad nok?

Hej Helen.

Jeg skriver til dig igen - har tidligere skrevet ang. amning og våde bleer. Jeg tror hun var ved at sætte produktionen op igen for nu er der fine våde bleer. Dog har jeg alligevel nogle spørgsmål.

Jeg lader hende die lige så tit hun har lyst og nogle dage oplever jeg, at mælken fosser ud fra morgen til aften og dagen efter føler jeg at hun skal sutte og sutte. Hvad er årsagen til dette? Og får hun så nok. Hun vejede til 5 ugers undersøgelsen 4450 og vejer 9 dage efter 4750 gram - er det fint nok?

Grunden til jeg spørger er at hun sover lettere og kortere tid - hun græder ikke når hun ligger i vognen, men vil bare ikke sove. Min første tanke er om hun får nok mad, men jeg syntes jo, at hun tager fint på og har våde bleer. Hun bliver lettere ked af det end ellers og efter amningen bliver hun oftere meget ked af det, men prøver jeg lægge hende til afviser hun brystet.

Hun har aldrig været en langsom spiser og kan klare sine måltider på 5 min. Jeg plejer at tilbyde hende brystet igen efter bleskift - nogle gange tager hun to - tre mundfulde og så er det ovre igen. Er det så ikke tegn på at hun får hvad hun skal? og er det mon ondt i maven fordi hun sluger maden..

Tænker også om hun ikke sover ret længe eller vil sove fordi hun er sulten.. i takt med at hun er så svær at få til at sove har vi brug for nogle ideer til at få hende til at sove - hun har kørt nogle dage hvor hun er vågen op til 8 timer og hun er jo kun 6 uger... hun er jo dødtræt, men nægter at give sig. Vi ...

Annonce

... svøber hende og lægger hende i vuggen, da vi tit erfarer at hun bliver overstimuleret om aftenen og har brug for fred.

Det jeg vil frem til er om hendes trivsel lyder normal - er det mon en udviklingsfase hun er i, hvor hun er begyndt at give mere lyd hvis hun er utilfreds har ondt osv og bare er vågnet mere op til verden. Indtil hun var 4 uger var hun en pige der bare sov og spiste - meget meget let pige der aldrig græd... syntes bare det er svært at finde ud af om hun får nok mad - hun tager på og har våde bleer. Hvad kan man ellers se om de får nok mad på?

Jeg havde overvejet at ville prøve og supplere med mme hvis ikke hun havde taget på fordi jeg var nervøs for om hun ikke sov så længe om dagen fordi hun var sulten, men hun tager jo på og er ikke sløv eller noget. Hun græder når hun vil have mad og så efter maden.

Ligeledes er det okay, at man nogle enkelte gange om dagen kan føle at fontanellen er sunket lidt ned eller har det noget, at gøre med hvordan hun lige ligger. Føler nogle gange at jeg kan mærke kranieknoglen rundt om, men hun har pæne farver, pæn kapilærrespons og huden er ikke rynket eller tør.

Håber du kan hitte rede i alle mine tanker her - ved ikke om jeg bare er en meget bekymret mor, men syntes det fylder meget om hun trives og får nok mad - jeg er sygeplejerske og er nok lidt skadet fordi man er så vant til at skulle måle og observere alt, hvilket man ikke kan med amningen. Det er ikke til at se hvor mange ml hun får!!!

Glæder mig til svar.

Med venlig hilsen
Lb

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige