Svar: Har jeg mælk nok?
2. september 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Majbritt
Det lyder umiddelbart som om at din dreng lige nu har behov for at die lidt længere og lidt mere hyppigt hos dig og det er helt okay. Børn vokser hele tiden og vil i perioder have behov for at sætte mælkeproduktionen lidt op. Ofte bliver de lidt mere pylrede, grædende, søgende og netop på grund af dette bliver de lagt lidt mere til og mælkemængden øges.
Det er netop hyppigheden af amning som øger mælkemængden mere end det er varigheden af amning. Derfor er det en rigtig god idé at du lægger ham så meget til som muligt og følger du hans lyst til at die ved brystet, så vil du i løbet af ca 1½ døgn have øget din mælkemængde til hans behov igen.
Det er altså normalt at der kan være perioder, hvor du oplever at have lidt mindre mælk. Det betyder ikke at mælken er forsvundet, eller at du skal opgive amning slet ikke. Det betyder bare at mælkemængden skal øges lidt og det gør du så ved at lægge lidt hyppigere til.
Du skal naturligvis også huske at spise og drikke i løbet af dagen, du skal sørge for at få hvile, komme i bad osv. og det er vigtigt at du ikke stresser. Nu hvor det er gået så godt i nogle uger, så er I måske kommet ind i en rytme, hvor tiden pludselig bare går og det er minimalt hvad du indtag af mad og væske i løbet af dagen. Det er således ikke unormalt at klokken pludselig bliver 12, før man som mor mærker at man er sulten og har tid til at sætte sig og spise ... det dur ikke. Det er vigtigt at du sørger for at passe på dig selv, at du får dine måltider dagen igennem osv.
Så mit bud er altså at I lige nu er i en periode, hvor din dreng er lidt mere sulten og har brug for at få mælkemængden sat lidt op, så det passer med den størrelse han nu har. Og lægger du ham til, følger hans behov for at spise og tænker på dig selv, dit indtag og den ro du også skal have, så regulerer det sig helt af sig selv og du ammer lystigt videre :o)
Med den vægtøgning han har, så har du mælk nok, den skal bare lige reguleres lidt igen og det styrer han fint ... Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske