Brev:
Har jeg mælk nok?
2. september 2008
Alder:
0 mdr.
Har jeg mælk nok?
Hej Helen
Vores søn er i dag 20 dage gammel og indtil nu har amningen bare gået der ud af, men her til morgen er jeg pludselig kommet i tvivl om, hvorvidt jeg har mælk nok til ham. Det skal lige siges, at han i går blev vejet og vejer 5200 gram.
Normalt spiser han ca. 10-15 min. (inkl. bøvsning) ved det ene bryst, hvorefter han bliver skiftet. Derpå plejer jeg at lægge ham til ved samme bryst igen, hvor han plejer at sutte, men ikke lige så kraftigt som i første omgang.
Her til morgen synes jeg han suttede lige så kraftigt i anden omgang (og blev ved i lang tid, hvor han slap og tog fat igen flere gange) og jeg blev i tvivl om, hvorvidt der var mælk i brystet til ham, da jeg heller ikke synes der kom så mange synkelyde. Endvidere plejer der at være lidt mælk i mundvigen på ham, hvilket der heller ikke var. Da han slap brystet en af gangene prøvede jeg at klemme let om brystvorten og der kom mælk ud. Jeg endte med at lægge ham til det andet bryst, hvor han suttede ganske kort og derpå slap helt.
Kan du ud fra denne beskrivelse gennemskue, om det er fordi han bare har været meget sulten eller om det er fordi jeg ikke har mælk nok? Jeg synes også brystet virker meget lille, men har læst et eller andet sted, at det ikke er ensbetydende med, at der ikke dannes mælk.
Jeg ser frem til at læse dit svar
Med venlig hilsen
Majbritt