Svar: Opgive amning? - 2 mdr.

27. august 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Jeg ved fra dit tidligere brev at I har været indlagt og har fået at vide, at din datter overspiser ved brystet og at hun skulle trækkes imellem måltiderne for at undgå dette. Jeg ved også at du har oplevet din mælkeproduktion dale - helt naturligt med det forløb I har haft og jeg kan sagtens forstå at du overveje at gå over til flaske. Det giver jo en helt præcis viden om hvor meget hun spiser og det gør det lettere for jer at finde ud af, hvorvidt hun er sulten, skal skiftes, holdes om, har ondt i maven eller hvad der kan være galt, når hun græder.

Modermælk er godt, men det skal naturligvis ikke være for enhver pris og det er vigtigt at du også har overskud og mulighed for at nyde din datter. Det skal jo gerne være rart og dejligt at gå hjemme, nyde den første tid sammen, lære hinanden at kende og hvis det hele går op i skrig og gråd (hos jer begge:o)), så er det naturligvis ikke det værd.

Du kan bedst selv vurdere hvordan du har det og hvad der mon virker for dig. Det kan være et rigtig godt valg, at tilbyde din datter flasken en gang imellem. Det kan være far, som tager over og du får lidt ro og det giver jer vished for hvor meget hun egentlig har spist. Der er jo ingen der siger at du lige nu behøver stoppe amning fuldstændig, I kunne måske godt både amme og tilbyde flaske, - det fungerer for nogen.

Du kan ...

Annonce

... overveje om hun skal have mme i flaske eller om du skal malke ud og tilbyde din mælk på flasken. At give hende mme er en mulighed, hvis du tror at det vil give hende mere ro i maven og hvis du mener at udmalkning er for meget ved siden af alt det andet. Udmalket modermælk er en mulighed, hvis du stadig gerne vil give hende din mælk, holde gang i mælkeproduktionen og samtidig vide præcist hvor meget hun spiser.

Det er rigtigt at nogle børn reagerer på mælken hvis deres mor indtager bestemte fødevarer. Det er dog ikke særlig tit at det sker, men jeg kan naturligvis ikke udelukke, at noget sådan sker hos jer ... Har din datter andre symptomer på at hun reagerer på noget i din mælk - har hun f.eks. børneeksem?

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå at du føler dig i tvivl om hvorfor hun græder nu. Er det fordi hun spiser for meget, eller er det fordi hun er reelt sulten og jeg tænker at tilbud om en flaske godt kan hjælpe dig videre der. Der sker i hvert fald ikke spor ved at I forsøger med en flaske, for at se hvordan hun reagerer på det, se om I oplever nogen forskel. Det kan kun gøre jer klogere.

Med hensyn til hvid støj, så kan du købe CD og bog "Sov godt - En Guide til forældre med små børn", som du finder i min bogguide. Under Superlinks - bøger, cd'er m.v.- finder du butikken, hvor du kan købe bog og CD.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.