Svar: Opgive amning? - 2 mdr.
27. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Jeg ved fra dit tidligere brev at I har været indlagt og har fået at vide, at din datter overspiser ved brystet og at hun skulle trækkes imellem måltiderne for at undgå dette. Jeg ved også at du har oplevet din mælkeproduktion dale - helt naturligt med det forløb I har haft og jeg kan sagtens forstå at du overveje at gå over til flaske. Det giver jo en helt præcis viden om hvor meget hun spiser og det gør det lettere for jer at finde ud af, hvorvidt hun er sulten, skal skiftes, holdes om, har ondt i maven eller hvad der kan være galt, når hun græder.
Modermælk er godt, men det skal naturligvis ikke være for enhver pris og det er vigtigt at du også har overskud og mulighed for at nyde din datter. Det skal jo gerne være rart og dejligt at gå hjemme, nyde den første tid sammen, lære hinanden at kende og hvis det hele går op i skrig og gråd (hos jer begge:o)), så er det naturligvis ikke det værd.
Du kan bedst selv vurdere hvordan du har det og hvad der mon virker for dig. Det kan være et rigtig godt valg, at tilbyde din datter flasken en gang imellem. Det kan være far, som tager over og du får lidt ro og det giver jer vished for hvor meget hun egentlig har spist. Der er jo ingen der siger at du lige nu behøver stoppe amning fuldstændig, I kunne måske godt både amme og tilbyde flaske, - det fungerer for nogen.
Du kan overveje om hun skal have mme i flaske eller om du skal malke ud og tilbyde din mælk på flasken. At give hende mme er en mulighed, hvis du tror at det vil give hende mere ro i maven og hvis du mener at udmalkning er for meget ved siden af alt det andet. Udmalket modermælk er en mulighed, hvis du stadig gerne vil give hende din mælk, holde gang i mælkeproduktionen og samtidig vide præcist hvor meget hun spiser.
Det er rigtigt at nogle børn reagerer på mælken hvis deres mor indtager bestemte fødevarer. Det er dog ikke særlig tit at det sker, men jeg kan naturligvis ikke udelukke, at noget sådan sker hos jer ... Har din datter andre symptomer på at hun reagerer på noget i din mælk - har hun f.eks. børneeksem?
Jeg kan godt forstå at du føler dig i tvivl om hvorfor hun græder nu. Er det fordi hun spiser for meget, eller er det fordi hun er reelt sulten og jeg tænker at tilbud om en flaske godt kan hjælpe dig videre der. Der sker i hvert fald ikke spor ved at I forsøger med en flaske, for at se hvordan hun reagerer på det, se om I oplever nogen forskel. Det kan kun gøre jer klogere.
Med hensyn til hvid støj, så kan du købe CD og bog "Sov godt - En Guide til forældre med små børn", som du finder i min bogguide. Under Superlinks - bøger, cd'er m.v.- finder du butikken, hvor du kan købe bog og CD.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske