Brev:
Søvn, igen
28. august 2008
Alder:
9 mdr.
Søvn, igen
Hej Helen.
Ja, nu skriver jeg igen ang. Isabellas søvn, da intet har hjulpet.
Jeg har prøvet at følge det du skrev til mig sidst. Prøvede alle forslagene over en periode, da jeg også er opmærksom på at der ikke skal ske for meget variation.
Men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre mere. Simpelthen. Der er INTET der virker for at få hende til at overgive sig om aftenen. Intet. Og tro mig, har prøvet ALT og spurgt ALLE.
Så nu spørger jeg dig igen, selvom jeg allerede har på fornemmelsen at du selvfølgelig har givet mig de svar, som kan.
Men det er bare så svært. Og det hele fylder så meget at vores parforhold også er begyndt at blive tæret, fordi vi overhoved ikke har noget tid om aftenen sammen. Aftenerne går med at putte. Putte, putte, putte og atter putte.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om der er noget galt med hende, men hun virker jo glad og til at trives, så...
Vil prøve at beskrive en normal dag. Jeg har gjort det du skrev med at give hende mere at spise, men hun spiser bare ikke særligt meget ad gangen, og virker også til at være mæt, så jeg stoler på at hun ER mæt. Jeg prøver at følge den madplan du gav mig, og det går også udmærket. Bare ikke med søvnen.
Hun står op ml. 6.30 og 7.30. Får en flaske.
ca. kl. 9 - 10. sover hun ml. 1 - 1,5 time
Får grød.
Leger
ca. kl. 13 får hun en flaske (hun spiser ml. 15 - 200ml.) og kommer ud og sove. Sover ml. 1 - 1,5 time.
ca. kl. 14.30 kommer hun op. venter lidt og så får hun rugbrød eller ymer med frugtmos/rugbrødkrymmel (det kan hun godt lide, så tak for de tip :-)
Jeg giver hende fx. en figen, en kiks eller en bolle med smør, som mellemmåltid. Hun får også rester fra aftensmad engangimellem istedetfor rugbrød, så jeg varierer meget. Men hun spiser ikke så meget ad gangen, så jeg ved ikke om jeg skal forlænge intervallerne mellem måltiderne.
Kl 18-18-30 spiser vi aftensmad.
Giver hende enten et bad eller lader hende lege. Havde fulgt dit råd med at ligge hende senere i seng. Altså 20-20.30. Det virkede ikke. Så nu prøver jeg kl. 19, hvis vi har spist kl. 18. Det virker heller ikke.
HUn får en flaske når hun kommer i seng, og spiser det hele. Tit 250 ml. så hun er sulten!
Og så begynder det:
Hun viser tydleige træthedstegn. Gnubber sig i øjnene, og de ruller op i hovedet, men jo mere træt hun er, jo mere kæmper hun med at holde sig vågen. hUn sætter sig op i sengen, og vil lege og skråler "LALALA", skifter med at klynke og grine.
Jo mere træt hun er , jo mere kæmper hun. Vælter rundt i hele sengen. Sætter sig op, vælter omkuld på maven, møver sig op igen, og sådan bliver det ved, indtil hun er så træt at hun næsten ikke kan sætte sig op. Men op kommer hun!!!
Jeg gør det at når hun er kommet i nattøj, går vi ind i stuen. Hun sidder i dynen og hos mig, og så hygger vi lidt.
VI siger godnat. HUn bliver puttet. Jeg tænder musibamsen, kysser hende godnat, og så sætter hun sig op med det samme.
Jeg må indrømme, at jeg startede med at sidde inde ved hende, holde hånden på hende, men hun tror vi skal lege. Jeg havde ingen øjenkontakt. Sad bare og tyssede.
Men hun vil lege!
Så prøvede jeg at gå. Og indtil videre har det SYNTES at være bedre, men hun klynker og små græder, ikke noget alvorligt, og jeg går ind til hende, når det lyder alvorligt.
Men det hele hjælper stadig ikke! Hun vælter rundt og skiftevis klynker, græder og leger/skråler. I over en time! Hver aften!
Til sidst har jeg været derinde mindst 10 gange. Jeg lægger hende ned, putter dynen, står noglegange og holder hende fast, så hun kan finde ro. Hun spræller som en sindssyg! Men hver gang hun ser mig, tror hun vi skal lege.
Vi har prøvet at min kæreste gør det. Det gør det endnu værre. Vi har prøvet at tage hende ind i stuen igen. Hjælper heller ikke. Udsætter bare det hele.
VI har prøvet ALT!
Jeg prøver at aktivere hende så meget jeg kan i løbet af dagen, så hun kan få krudtet af, men det gør hende bare endnu mere energisk omkring aftenstid. Hun virker ikke træt, selvom hun er det.
Vi har det godt i parforholdet, selvom dette her er hårdt for os begge to. Især fordi min kæreste skal tidlig op om morgenen.
Da vi var i sommerhus for et stykke tid siden, blev hun stimuleret helt vildt, men det var akkurat det samme. Det virker til at hun enten bliver let overstimuleret eller også er hun bare ikke påvirket af det, søvnmæssigt.
Så når hun starter i dagpleje på mandag, tør jeg ikke håbe på noget. Det er mit sidste halmstrå, men jeg tror bare ikke det virker på hende, uanset hvor meget hun oplever.
Alt hvad der virker på andre børn, preller af på hende. Jeg føler mig fuldstændig magtesløs. Og har ikke set nogen forbedringer længe. Med længe, mener jeg siden det var rigtigt varmt. Før det, kunne hun, hvis jeg var heldig, falde i søvn efter en halv time.
Men det sker ikke mere.
Jeg er iogen begyndt ikke at sidde inde ved hende, da det gør det hele meget værre. Og hun hyler heller ikke. Hun brokker sig bare.
Til sidst er hun så udmattet, at hun falder omkuld, der hvor hun lige er. Tit i mærkelige stillinger. Jeg lægger hende så ordentligt bagefter. Hun sover ok. om natten, men her for tiden er hun begyndt at vågne kl. 3. Så får hun lidt vand, og sover videre.
Jeg tror jeg har fået skrevet det hele ned.
Men mit spørgsmål går egentlig på hvad jeg gør, hvis dette her ikke bliver bedre? Hvis det at kommei dagpleje heller ikke har nogen indvirkning?
Dette her tærer meget på familielivet. Det fylder ufatteligt meget. Og når jeg begynder at arbejde om aftenen, er det min kæreste der skal putte hende, noget han af naturlige årsager, ikke ser så meget frem til, da han ser hvor meget det slider på mig.
Vi har sel.f aftalt at hun skal vænne sig stille og roligt til at det er ham der putter, når vi nærmer os min barsels afslutnig.
Men jeg kan bare ikke forstå at vi skulle være de eneste med det her problem? Der må vel være andre der enten står i det samme eller har stået?
Jeg har søgt på andre hjemmesider, men mange af dem jeg har fået kontakt med, har det slet ikke været i samme periode. Det har været kortvarigt for dem. Dette her har varet rigtigt længe.
Du skrev at hun er i seperationsfasen, så jeg giver hende alt den fysiske kontakt jeg kan (det har jeg nu altid gjort), og især omkring aftenstid, men det hjælper ikke.
Er det normalt at et barn i den alder (er snart 10 mdr.) skal have så lang tid hver aften til at falde i søvn? Og er det normalt, at hun skal ende med at falde fuldstændigt omkuld af udmattethed hver eneste aften?
Jeg TROR hun er ved at få tænder lge for øjeblikket, så det gør self. heller ikke det hele lettere. Hun stikker fingrene i munden og savler meget og er lidt pjevset. Men det er kun startet for en uges tid siden. Før det var der ingenting.
Ja, jeg lyder sikkert desperat. Men det er jeg også!
Jeg har bare så svært ved at forstå hvad det er jeg gør forkert og om jeg overhovedet gør noget forkert.
Det blev et alt for langt indlæg. Håber det går.
Men det hjælper virkelig at kunne skrive det hele ned, og dine svar har ellers hulpet mig rigtig meget ellers.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Camilla