Svar: Amning og søvn - 12 mdr.

25. august 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Trine

Der er ingen tvivl om at din datter forbinder brystet med det at skulle sove. Hun bliver ammet til lur inden middagslur og ammes igen til lur om aftenen. Derfor er det helt naturligt at hun kun kan sove, når hun bliver ammet, det er det hun har lært, det hun forbinder med at skulle overgive sig til søvnen.

Der sker derfor det, at hun om natten, når hun skifter søvnfase søger brystet for at sove igen. Det handler ikke om behov for mælk eller tryghed, - det handler om at hun har lært at det er sådan hun skal falde i søvn.

Vi har allesammen behov for søvn-associationer. En søvnassociation er det vi forbinder med at skulle sove. Nogle læser en bog, andre hører et bestemt stykke afslappende musik og for børn er en søvnassociation ofte brystet, en flaske, en sut eller det at blive vugget. Søvn-associationer er vigtige, det er godt at have rutiner og ritualer, som gør at man går i 'sove-mode', får kroppen ned i gear og slapper af, så man stille og roligt kan falde i søvn. Men nogle søvn-associationer er dårlige på sigt - og det er f.eks. amning, fordi barnet som hos jer - ikke vil kunne komme videre i søvnen uden brystet.

Du skal derfor lære din datter at falde i søvn uden ...

Annonce

... brystet. I første omgang må du gerne amme hende, men hun skal derefter være vågen, når du lægger hende fra dig og du skal lulle hende til ro, bruge din stemme "sshh" eller lignende og stille og roligt lære hende at sove uden brystet i munden.

Hvis du kan begynde at lære hende dette om dagen og om aftenen, så vil du også kunne lære hende at sove videre om natten uden brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes det er dejligt at du ammer og at I begge holder af dette og du må naturligvis fortsat gerne amme hende. Jeg tænker dog at det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde helt at undvære amningen om formiddagen, så hun får lov til at die mere og mere kortvarigt og tilsidst helt kan falde i søvn uden. Det vil give hende mere appetit til frokosten og med den alder hun har nu, er appetitten i forvejen ikke så stor og det er vigtigt at mælken ikke fylder for meget.

Om aftenen kan du amme hende lige så længe I begge har lyst, men husk også her på, at hun nu skal lære at sove uden brystet. Hun kan blive ammet, blive puttet i sin seng med en godnathistorie en lille sang eller du kan ligge hos hende, berolige hende osv. som du vil gøre om natten - lære hende at falde i søvn uden brystet.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor