Svar: Amning og søvn - 12 mdr.
25. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Trine
Der er ingen tvivl om at din datter forbinder brystet med det at skulle sove. Hun bliver ammet til lur inden middagslur og ammes igen til lur om aftenen. Derfor er det helt naturligt at hun kun kan sove, når hun bliver ammet, det er det hun har lært, det hun forbinder med at skulle overgive sig til søvnen.
Der sker derfor det, at hun om natten, når hun skifter søvnfase søger brystet for at sove igen. Det handler ikke om behov for mælk eller tryghed, - det handler om at hun har lært at det er sådan hun skal falde i søvn.
Vi har allesammen behov for søvn-associationer. En søvnassociation er det vi forbinder med at skulle sove. Nogle læser en bog, andre hører et bestemt stykke afslappende musik og for børn er en søvnassociation ofte brystet, en flaske, en sut eller det at blive vugget. Søvn-associationer er vigtige, det er godt at have rutiner og ritualer, som gør at man går i 'sove-mode', får kroppen ned i gear og slapper af, så man stille og roligt kan falde i søvn. Men nogle søvn-associationer er dårlige på sigt - og det er f.eks. amning, fordi barnet som hos jer - ikke vil kunne komme videre i søvnen uden brystet.
Du skal derfor lære din datter at falde i søvn uden brystet. I første omgang må du gerne amme hende, men hun skal derefter være vågen, når du lægger hende fra dig og du skal lulle hende til ro, bruge din stemme "sshh" eller lignende og stille og roligt lære hende at sove uden brystet i munden.
Hvis du kan begynde at lære hende dette om dagen og om aftenen, så vil du også kunne lære hende at sove videre om natten uden brystet.
Jeg synes det er dejligt at du ammer og at I begge holder af dette og du må naturligvis fortsat gerne amme hende. Jeg tænker dog at det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde helt at undvære amningen om formiddagen, så hun får lov til at die mere og mere kortvarigt og tilsidst helt kan falde i søvn uden. Det vil give hende mere appetit til frokosten og med den alder hun har nu, er appetitten i forvejen ikke så stor og det er vigtigt at mælken ikke fylder for meget.
Om aftenen kan du amme hende lige så længe I begge har lyst, men husk også her på, at hun nu skal lære at sove uden brystet. Hun kan blive ammet, blive puttet i sin seng med en godnathistorie en lille sang eller du kan ligge hos hende, berolige hende osv. som du vil gøre om natten - lære hende at falde i søvn uden brystet.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske