Amning og søvn - 12 mdr.

25. august 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Amning og søvn - 12 mdr.

Kære Helen

Allerførst tak for en fantastisk brevkassen, som jeg ofte har læst.

Jeg har den dejligste pige på 1 år, som begynder vuggestue snart.

Mine spørgsmål til dig drejer sig om søvn og amning, idet min datter indtil nu er blevet ammet om natten og jeg har ret vanskeligt ved at vænne hende fra det.

Hun har aldrig "sovet igennem" , men er faldet i søvn i egen seng og så i løbet af natten kommet over i vores seng.

Jeg kan godt lide at give hende denne tryghed, men det er lidt svært nu, hvor hun ikke skal ammes om natten længere. Hun er dybt ulykkelig og selvom jeg går rundt med hende på armen, vugger hende, giver hende vand etc. tager det ofte meget lang tid før hun falder til ro og accepterer at falde i søvn uden mælk, ligesom hun, vågner efter en halv eller hel time igen og så er det samme tur som før.

Hvis jeg derimod tager hende over til mig i sengen og ammer hende, falder hun i søvn med det samme og sover til næsten morgen kl. 7 uden afbrydelser.

Hendes far har meget vanskeligt ved at stå op om natten plus han har arbejdet, så det har altid været mig som har været oppe med hende.

Han har forsøgt en enkelt gang eller to, men det er ikke gået så godt, fordi det tager så lang tid at få ...

Annonce

... hende til at falde i søvn igen.

Min sundhedsplejerske har foreslået, at jeg er mere "hård" og lader hende græde, men jeg har faktisk ikke lyst til, at det er den måde hun skal falde i søvn på.

Jeg er ligeglad med at det tager lidt længere tid at få hende til ro, jeg har masser af tålmodighed til hende og derfor ender det så med at blive mig, som gør det. Men hvordan vænner jeg hende af med at amme og samtidig giver hende tryghed og fysisk kontakt om natten? Bliver jeg nødt til at lade hende ligge og græde?

Hun spiser godt og er en glad pige, så jeg tror ikke hun vågner fordi hun er sulten, det virker derimod somom hun er lidt utryg.

Vores dag ser sådan ud:

Kl. ca. 7.00: havregrød lavet på mme. vand

kl. ca. 9.00: bolle med smør/grød/kiks. vand

kl. ca. 10.30: Ammes og lur i ca. 1-2 t.

kl. ca 12.00: rugbrød med div pålæg (det spiser hun sjældent meget af) og grød. vand

kl. ca. 15.30: bolle, frugt/frugtmos/frugtstang. vand

kl.ca. 18.30: mad som familien plus ekstra smør. mme i kop.

kl. 19.00: Ammes og puttes.

Nat: Ammes.

Kære Helen, hvordan vænner jeg min datter af med at amme og tror du det er tryghed hun har brug for, når hun vågner og er utrøstelig om natten?

Kærlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder