Svar: Amning af tvillinger - 4 mdr.

25. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Gække

To hold tvillinger og alle fire drenge - der må være liv og glade dage i jeres lille familie, hvor dejligt ..:o)

Det er rigtig flot at du har kunne amme dine drenge så meget og det lyder umiddelbart relevant nok at de nu behøver at have behov for noget andet. Og hvad skal man så vælge ...?

I princippet behøver man ikke tilbyde barnet flaske, hvis barnet trives godt med amning, så kan flaske fint springes over og amningen kan fortsætte til barnet er ca 12 måneder eller længere, hvis man har lyst til det. Man kan altså sagtens starte direkte med grøden.

Når man starter med grød, så er det dog sådan at det er meget små mængder man begynder med. Ofte kun 4-5 tsk. fulde og dette indtag øges meget langsomt, hvorefter man så følger efter med en amning. Det betyder at der går noget tid inden man vil opleve effekt af at give grød, fordi det den første tid vil være smagsprøver. I takt med at mængden stiger og barnet fortsat ammes, vil barnet dog ofte stille og roligt begynde at blive lidt mere mæt. Mælkebehovet vil være nogenlunde stationært i begyndelsen og skemaden vil begynde at fylde mere og mere.

Hvis man som du begynder med skemad, når barnet er 4 måneder gammel, så vil det ofte være sådan at det tager en månedstid at nå op på ca 1 dl. grød og når barnet så er 5 måneder, så kan man øge til 2 gange dagligt, tilbyde en dl. grød til frokost og 1 dl. mos til aften. Det vil fortsat være nødvendigt at amme gange i døgnet ved siden af dette.

Vælger man at begynde med en flaske mme eller vælling, så får man ofte en mæthedseffekt lidt hurtigere. Barnet vil normalt indtage en noget større mængde - ofte drikke 100-200ml mælk inden sengetid og det er også sådan at modermælkserstatning generelt mætter lidt mere end modermælk. Det betyder at børn der bliver ammet ofte spiser lidt hyppigere end børn der får flaske. De undersøgelser jeg har læst viser at ...

Annonce

... halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.

Samtidig kan et tilskud af mælk virke lidt mildere for barnets mave og tarmsystem, hvilket kan være godt at tage hensyn til, når børnene er så små (unge) som de fortsat er og det er sandsynligvis derfor din sundhedsplejerske har anbefalet dig denne løsning. Vælger du grød, hvilket du altså godt kan gøre, er det vigtigt at gå meget langsomt frem og give det lidt tid:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I forhold til introduktion af overgangskost og valg af det rette tidspunkt for dette, så skriver sundhedsstyrelsen: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).

Et signal kan være at barnet vågner og søger brystet hyppigere og at barnet trods hyppigere amning ikke virker mæt nok. Det som du oplever, at du ammer hyppigere, forsøger at øge din mælkemængde og det virker ikke tilstrækkeligt. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger maden du spiser med øjnene. Derudover fungerer barnets mave fint og barnet savler også ofte som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre til at finde ud af, hvad der er det rigtige for jer. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt