Brev:
Aftensmad og motorisk uro
25. august 2008
Alder:
10 mdr.
Aftensmad og motorisk uro
Hej Helen,
Har været så glad for de andre svar du har givet mig og som jeg har kunne læse mig til, men nu har jeg lige et par spørgsmål igen.
Vores drenge er 10 mdr. og ”problemet” er ved aften tid. De tager en eftermiddags lur ved 14-15 tiden og der tager de ca. 45 min. måske mindre. Når de vågner så får de lidt MME ca. 150 – 200 ml, frugt og brød og så spiser vi aftensmad ved 18 tiden.
De er begyndt at spise lidt selv med fingrene og lidt med gaffel. Her på det sidste har de ikke rigtig ville spise, smider maden på gulvet, spytter det ud, eller leger med det, der er ikke meget der ryger ned og heller ikke hvis vi giver dem noget imens de sidder med noget i hånden (legetøj eller mad). Det er lidt synd synes jeg at dagen skal slutte af med en lille ”kamp” om de får mad nok eller bare får noget ned.
Tænker, måske er det bare en fase de er i, fordi de nu kan sige fra og kan selv smide det på gulvet, ja jeg ved ikke, men det er ikke noget mad som de ikke har prøvet før og de har godt kunne lide alt før (de kan jo godt vende og pludselig ikke bryde sig om noget, men det var bare meget rart at de ville spise alt de fik:)). Efter en god time hvor vi har prøvet lidt af hvert, kan det ende i lidt gråd og utilfredshed.
Vi har også prøvet at give dem en pause mens vi spiser og snakker så de kan se det er hyggeligt, men det er som om de bare ikke orker de aften måltider særlig meget, gnider sig hurtigt i øjnene og pylre lidt. Har tænkt på at gå lidt tilbage til mos og så kød stykker ved siden af og så gå stille og roligt over til større stykker igen - er det en måde eller går vi bare skridt tilbage og ikke frem?
Vi giver dem så en flaske mme 210ml ved 19 tiden og sidder med dem og putter dem i vores arme og ligger dem for sig selv hvor de høre musik, som de har gjort fra starten af, og vi siger godnat sov godt kysser og går ud og lukker døren (de sover kun med døren lukket om aftenen og natten er den åben). Det har virket fint ingen problemer men nu står de op og danser og det kan de gøre ca en time, det variere, også hvem der danser mest. Ca 2030 – 21.00 sover de så.
Jeg har det helt fint med at de danser lidt og hygger sig lidt i sengen inden de er klar bare de ikke græder og det gør de ikke så tit men hvis der er en bedre og "nemmere" måde for dem at slutte dagen af på så modtager vi gerne.
Kan vi gøre aftenerne anderledes end vi gør eller er det bare en fase og det vender snart igen hvor de bliver interesseret i maden igen? Det er også sådan når de får frokost de spiser måske en ½ rugbrød hver og frugt dertil et halv glas mælk.
Glæder mig til at høre fra dig
Momsemor