Amning af tvillinger - 4 mdr.

25. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning af tvillinger - 4 mdr.

Hej Helen

Det drejer sig om amningen af mine to små drenge på 4 måneder (fra d. 16 april). Jeg føler ikke længere at de bliver ordentligt mætte af amningen.

Jeg har yderligere 2 drenge på 3 år, der også blev ammet fuldt ud til de var 5½ måned, hvor de begyndte at få grød. Ingen af mine 4 drenge har nogensinde fået flaske.

Indtil for kort tid siden har amningen fungeret problemfrit og de har taget på og fulgt deres kurver som de skulle. Men i fredags havde jeg besøg af min sundhedsplejerske og den enes (B´s) vægtkurve var knækket en smule.

Jeg prøvede at forklare min sundhedsplejerske at jeg ikke synes de virker tilfredse med amningen mere. Især B virker utilfreds. Han slipper brystet og græder og skal så have sin sut, hvorefter han sutter lidt videre på mit bryst, slipper igen osv. Amningen tager ialt måske 7 minutter, jeg synes dog at de får tømt mit bryst rimelig godt. De plejede at få mad 6 gange i døgnet, men er nu oppe på 7-8 gange. De er begyndt at vågne igen om natten og sover heller ikke lige så godt om dagen mere.

Min sundhedsplejerske mente at jeg skulle begynde at give B en flaske modermælkerstatning i døgnet. Dette har jeg ...

Annonce

... dog ret svært ved at se skulle være løsningen. Man begynder vel ikke at give et barn på 4 måneder flaske? Desuden synes jeg ikke det bare virker som om at der ikke er mælk nok, men mere som om at mælken ikke mætter nok. Jeg foreslog selv at begynde på grød, men det mente hun jeg skal vente med til de er 6 måneder. Jeg synes bare det er de samme tegn, som der var fra de to store da de skulle til at have grød. Jeg er også ret sikker på at L ikke vil tage flaske (men han har selvfølgelig også taget nok på).

Så mit spørgsmål er så: "synes du også jeg skal prøve at begynde med flaske, eller synes du jeg skal prøve med grød, eller har du et helt andet foreslag?"

Med venlig hilsen Gække

Tilføjelse fra senere på dagen: Jeg ville bare lige tilføje til mit spørgsmål tidligere i dag, at jeg nu har prøvet at give B en flaske modermælkserstatning da jeg var ret desperat fordi han har villet have mad hver 2.-3. time i dag. Han var ret sulten men gad kun at tage max 40 ml. Bagefter gav jeg ham så bryst. L så bare meget mærkelig ud i hovedet da han fik flasken i munden og ville absolut ingenting have. Senere på dagen ville ingen af dem tage noget fra flaske.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder