Brev:
Amning af tvillinger - 4 mdr.
25. august 2008
Alder:
4 mdr.
Amning af tvillinger - 4 mdr.
Hej Helen
Det drejer sig om amningen af mine to små drenge på 4 måneder (fra d. 16 april). Jeg føler ikke længere at de bliver ordentligt mætte af amningen.
Jeg har yderligere 2 drenge på 3 år, der også blev ammet fuldt ud til de var 5½ måned, hvor de begyndte at få grød. Ingen af mine 4 drenge har nogensinde fået flaske.
Indtil for kort tid siden har amningen fungeret problemfrit og de har taget på og fulgt deres kurver som de skulle. Men i fredags havde jeg besøg af min sundhedsplejerske og den enes (B´s) vægtkurve var knækket en smule.
Jeg prøvede at forklare min sundhedsplejerske at jeg ikke synes de virker tilfredse med amningen mere. Især B virker utilfreds. Han slipper brystet og græder og skal så have sin sut, hvorefter han sutter lidt videre på mit bryst, slipper igen osv. Amningen tager ialt måske 7 minutter, jeg synes dog at de får tømt mit bryst rimelig godt. De plejede at få mad 6 gange i døgnet, men er nu oppe på 7-8 gange. De er begyndt at vågne igen om natten og sover heller ikke lige så godt om dagen mere.
Min sundhedsplejerske mente at jeg skulle begynde at give B en flaske modermælkerstatning i døgnet. Dette har jeg dog ret svært ved at se skulle være løsningen. Man begynder vel ikke at give et barn på 4 måneder flaske? Desuden synes jeg ikke det bare virker som om at der ikke er mælk nok, men mere som om at mælken ikke mætter nok. Jeg foreslog selv at begynde på grød, men det mente hun jeg skal vente med til de er 6 måneder. Jeg synes bare det er de samme tegn, som der var fra de to store da de skulle til at have grød. Jeg er også ret sikker på at L ikke vil tage flaske (men han har selvfølgelig også taget nok på).
Så mit spørgsmål er så: "synes du også jeg skal prøve at begynde med flaske, eller synes du jeg skal prøve med grød, eller har du et helt andet foreslag?"
Med venlig hilsen Gække
Tilføjelse fra senere på dagen: Jeg ville bare lige tilføje til mit spørgsmål tidligere i dag, at jeg nu har prøvet at give B en flaske modermælkserstatning da jeg var ret desperat fordi han har villet have mad hver 2.-3. time i dag. Han var ret sulten men gad kun at tage max 40 ml. Bagefter gav jeg ham så bryst. L så bare meget mærkelig ud i hovedet da han fik flasken i munden og ville absolut ingenting have. Senere på dagen ville ingen af dem tage noget fra flaske.