Svar: Mælken løber stadig

25. august 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mia

Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at dit bryst atter er begyndt at producere mælk ...:o)

Det tager ofte tid for brystet at regulere mælkeproduktionen helt ned, nogle kvinder oplever faktisk at de i månedsvis efter ammestop, kan klemme lidt mælk ud af brystvorten, hvis de forsøger dette. Ikke at man kan malke større mængder ud som du, men lidt mælk vil der hos nogle kvinder være i længere tid.

Hvis du har oplevet at din mælkemængde var faldet betydeligt og du så pludselig producerer lidt mælk igen, så kan det skyldes at dit bryst er blevet påvirket til mælkedannelse. Det kan det blive ved stimulation af brystet. Det kan være berøring ...

Annonce

... af brystet, enten af dig selv, hvis du har masseret brystet lidt under bruseren, når du har vasket dig eller det kan f.eks. være berøring eller sexuel opstemthed, hvis du har været sammen med din mand.

Der er således ikke noget unaturligt i at du fortsat producerer mælk eller har let ved at få mælken til at løbe igen, selvom du nu er stoppet med at amme. Men hvis du gerne vil have produktion til at stoppe helt, så er det vigtigt at du (eller andre) ikke berører dine bryster for meget og det hjælper ofte at tage en lidt stramtsiddende BH på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det er meget slemt, så kan man også få medicin hos lægen, der kan stoppe mælken helt:o)

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet