Svar: Mælken løber stadig
25. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mia
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at dit bryst atter er begyndt at producere mælk ...:o)
Det tager ofte tid for brystet at regulere mælkeproduktionen helt ned, nogle kvinder oplever faktisk at de i månedsvis efter ammestop, kan klemme lidt mælk ud af brystvorten, hvis de forsøger dette. Ikke at man kan malke større mængder ud som du, men lidt mælk vil der hos nogle kvinder være i længere tid.
Hvis du har oplevet at din mælkemængde var faldet betydeligt og du så pludselig producerer lidt mælk igen, så kan det skyldes at dit bryst er blevet påvirket til mælkedannelse. Det kan det blive ved stimulation af brystet. Det kan være berøring af brystet, enten af dig selv, hvis du har masseret brystet lidt under bruseren, når du har vasket dig eller det kan f.eks. være berøring eller sexuel opstemthed, hvis du har været sammen med din mand.
Der er således ikke noget unaturligt i at du fortsat producerer mælk eller har let ved at få mælken til at løbe igen, selvom du nu er stoppet med at amme. Men hvis du gerne vil have produktion til at stoppe helt, så er det vigtigt at du (eller andre) ikke berører dine bryster for meget og det hjælper ofte at tage en lidt stramtsiddende BH på.
Hvis det er meget slemt, så kan man også få medicin hos lægen, der kan stoppe mælken helt:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske