Fladt baghoved, mælkebehov og hvad skal vi lege?

25. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Fladt baghoved, mælkebehov og hvad skal vi lege?

Kære Helen - jeg skriver til dig igen, da et andet problem er opstået.

Min søn har fået lidt fladt baghoved - vi har forsøgt at dreje hans hoved når han sover, så han ikke ligger lige på baghovedet, men han drejer bare hovedet om igen, så han ligger ligepå - vi har forsøgt at ligge noget i klemme, men intet hjælper på det - hvis han sover går der kun 5 min før han igen har presset hovedet tilbage - han er en stærk lille fyr.

Vi har købt en ergonomisk pude til ham med hul i midten mod fladt baghoved, men jeg tænker at det måske ikke er så godt hvis han sover med den om natten, da han måske kan have svært ved at flytte hovedet, hvis han gylper? hvad mener du?

Derfor bruger vi den stort set kun når han er vågen og ligge på sit tæppe eller i vuggen eller kravlegården. Men jeg har det dårligt, hver gang han bare ligger, da det jo ikke hjælper på hans hoved at ligge og kigge og lege.

Min søn er nu næsten 5 mdr. hvornår er det for sent at rette op på det med hans hoved og fortager det sig lidt, når han vokser og bliver ældre, at han har fladt baghoved?

Et andet spørgsmål - vi giver ham skemad til frokost og til aften - det er han blevet rigtig godt til - men er der en guideline for hvor meget mælk han fortsat skal have pr. døgn? syntes nemlig ikke han spiser så meget mælk mere, så skemaden må jo mætte en ...

Annonce

... del?

Vi har hidtil givet ham vælling til natten, men det ser ud til at han sagtens kan "nøjes" med mme, da han som regel sover fra kl. ca. 21.00 - 06.00 uden at skal spise - er mme ikke vigtigere end vællingen? Vi giver ham jo også grøn allomin og movicol, så jeg tænker, at hvis han "bare" får mme til natten, at det vil være bedre, da vi i forvejen giver han så mange forskellige ting?? hvad mener du - er det ikke bedst at give mme fremfor vælling?

Nogle dage spiser han kun omkring 500 - 600 ml mme - og så skemad - er det ok eller?

Derudover vil jeg høre om det er "normalt" at min søn ikke kan vende sig rundt fra mave til ryg og omvendt? skal han ikke kunne det når han nu næsten er 5 mdr. og stadig syntes jeg ikke han er nær så "vågen og bevidst" som nogle af dem i mødregruppen, min søn kigger bare rundt i stedet for at kigge på "folk" og smile ligesom de andre i mødregruppen - han er jo for tidligt født - spiller det også ind her?

Er der noget man kan øve med, så han begynder at vende sig? Kan det være fordi han ikke er så godt til at ligge selv, at han ikke har haft "muligheden" for at finde ud af det selv? eller er der noget jeg burde have gjort? jeg tror også at min søn keder sig engang i mellem - er der nogle lege eller øvelser man kan lave som er godt til ham?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi