Brev:
Fladt baghoved, mælkebehov og hvad skal vi lege?
25. august 2008
Alder:
4 mdr.
Fladt baghoved, mælkebehov og hvad skal vi lege?
Kære Helen - jeg skriver til dig igen, da et andet problem er opstået.
Min søn har fået lidt fladt baghoved - vi har forsøgt at dreje hans hoved når han sover, så han ikke ligger lige på baghovedet, men han drejer bare hovedet om igen, så han ligger ligepå - vi har forsøgt at ligge noget i klemme, men intet hjælper på det - hvis han sover går der kun 5 min før han igen har presset hovedet tilbage - han er en stærk lille fyr.
Vi har købt en ergonomisk pude til ham med hul i midten mod fladt baghoved, men jeg tænker at det måske ikke er så godt hvis han sover med den om natten, da han måske kan have svært ved at flytte hovedet, hvis han gylper? hvad mener du?
Derfor bruger vi den stort set kun når han er vågen og ligge på sit tæppe eller i vuggen eller kravlegården. Men jeg har det dårligt, hver gang han bare ligger, da det jo ikke hjælper på hans hoved at ligge og kigge og lege.
Min søn er nu næsten 5 mdr. hvornår er det for sent at rette op på det med hans hoved og fortager det sig lidt, når han vokser og bliver ældre, at han har fladt baghoved?
Et andet spørgsmål - vi giver ham skemad til frokost og til aften - det er han blevet rigtig godt til - men er der en guideline for hvor meget mælk han fortsat skal have pr. døgn? syntes nemlig ikke han spiser så meget mælk mere, så skemaden må jo mætte en del?
Vi har hidtil givet ham vælling til natten, men det ser ud til at han sagtens kan "nøjes" med mme, da han som regel sover fra kl. ca. 21.00 - 06.00 uden at skal spise - er mme ikke vigtigere end vællingen? Vi giver ham jo også grøn allomin og movicol, så jeg tænker, at hvis han "bare" får mme til natten, at det vil være bedre, da vi i forvejen giver han så mange forskellige ting?? hvad mener du - er det ikke bedst at give mme fremfor vælling?
Nogle dage spiser han kun omkring 500 - 600 ml mme - og så skemad - er det ok eller?
Derudover vil jeg høre om det er "normalt" at min søn ikke kan vende sig rundt fra mave til ryg og omvendt? skal han ikke kunne det når han nu næsten er 5 mdr. og stadig syntes jeg ikke han er nær så "vågen og bevidst" som nogle af dem i mødregruppen, min søn kigger bare rundt i stedet for at kigge på "folk" og smile ligesom de andre i mødregruppen - han er jo for tidligt født - spiller det også ind her?
Er der noget man kan øve med, så han begynder at vende sig? Kan det være fordi han ikke er så godt til at ligge selv, at han ikke har haft "muligheden" for at finde ud af det selv? eller er der noget jeg burde have gjort? jeg tror også at min søn keder sig engang i mellem - er der nogle lege eller øvelser man kan lave som er godt til ham?
Med venlig hilsen
Mor