Svar: Ondt i maven efter amning

22. august 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med din lille datter:o)

Det lyder som en rigtig fin ammerutine I har og det lyder også som om at din datter får godt med mælk, spiser effektivt og har en god evne til at regulere. Det er fint at tilbyde hende modsatte bryst og lade hende die et par minutter der, hvad hun nu viser behov for og lyst til.

Hendes mave lyder også til at fungere og afføringen til at være fin og alligevel vil jeg give dig fuldstændig ret i at det lyder som om at hun har lidt ondt i maven. Du skal naturligvis fortsat forsøge at hjælpe med lidt mavemassage, varme omslag, cykle lidt med hendes ben osv. og på den måde hjælpe hende til ro i maven. Du kan også forsøge om et lunt bad vil kunne få hende til at slappe lidt af.

Derudover er det en rigtig god idé at du lærer hende at bruge sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således både mad og luft igennem systemet. Samtidig med sutten, kan du tilbyde hende en lille smule kogt vand evt. med lidt sukker. Du kan lave blandingsforholdet 1 tsk sukker i 100ml kogt vand og hun skal kun have 5 ml. Sukker virker smertestillende og det kogte vand kan give en lille smule ro. Også selvom det er meget lidt ...

Måske kan du huske at din datter fik lidt sukkervand af personalet på sygehuset, da hun skulle have taget blodprøve (PKU). Det bruger man ofte netop fordi det virker smertestillende.

Du ...

Annonce

... kan også overveje om du spiser eller drikker noget, som generer din datters mave. I princippet kan du spise alt, men forsøg dig lidt frem. Det kan være meget krydret mad, store mængder chokolade, kål, meget frugt, jordbær mv. som mødre nogle gange oplever at barnet reagerer på. Hvis du har mistanke om at du fast indtager et eller andet, som måske går i mælken og påvirker din datter, så kan du prøve at holde pause med denne fødevare i 14 dage og så indtage den igen og se hvad der sker.

Du kan lave et lunt omslag i ovnen. Tag en stofble, fold den i ca 30 cm bredde og rul den som en roulade. Læg den i ovnen på risten (den må ikke røre ovnens sider på grund af brandrisiko) og lund den op ved 90 grader i ca 20 minutter. Fold den ud og læg den omkring livet på din datter, uden på bodystocking og lad den lune hendes mave. Vær opmærksom på at hun ikke må blive overophedet!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I bærer hende, så prøv at gå rundt med hende på jeres underarm, så hun ligger med hovedet med sin mave på jeres underarmen og hovedet mod jeres albuebøjning. På den måde varmer I også hende mave og hun kan slappe helt af i arme og ben som bare hænger ...

Det er vigtigt at du hjælper hende med at komme af med luften og at hun får bøvset. Hold hendes ryg så lige som muligt, så har bøvsen lettere ved at finde vej op.

Jeg håber ovenstående råd vil hjælpe dig lidt på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder