Svar: Evigheder om at tage fat i brystet

15. august 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kristine

Tillykke med den lille dreng. Det er rigtig dejligt at høre at du har fået godt med mælk og at din dreng nu dier ved brystet, trods hans lidt hårde start på livet og deraf forsinket amning.

Du fortæller at du har godt med mælk, at han dier rigtig fint og med god teknik, det der er jeres problem er at han har svært ved at hæfte sig på brystet ...

Du fortæller at dit bryst ikke virker overfyldt og at han sagtens kan få fat på vorten, hvis han vil. Du er dog i tvivl om hvorvidt han når ind til den lidt federe mælk, når han spiser. Jeg tænker i forhold til dette, at det er helt naturligt at du her i starten overproducerer lidt og derfor har lidt mere mælk i brystet til ham end han lige umiddelbart har behov for. Det skal du bestemt ikke være ked af, det er helt normalt og rigtig fint og det skal nok regulere sig ind.

Selvom du oplever at din brystvorte stritter og han fint kan få fat, så kan det dog godt være en god idé at du malker en lille smule ud. Ved at gøre det så fjerner du for det første spændingen i brystet, men du får også sat gang i nedløbsrefleksen og han kan således smage at der er noget at komme efter og tager måske derved bedre fat.

Nogle gange kan det også hjælpe at holde en lille sprøjte med mælk ved hans mund og dryppe lidt mælk i mundvigene på ham. På den måde mærker han igen at der er noget at komme efter og vil så bedre tage fat.

Nogle børn er så enormt ivrige, når de skal spise at de har rigtig svært ved at koncentrere sig. Her kan det nogle gange være nødvendigt at give dem en sut kortvarigt og så lirke sutten ud og brystet ind. Man skal dog passe meget på med denne metode til så lille et barn, fordi han helst ikke må sutte så længe på sutten, at han bliver for træt til at sutte effektivt nok ved brystet bagefter. Men kortvarigt, for at få ham til at tage fat, kan det være en metode der kan bruges.

Derudover handler det ofte om at han selv skal have lov til at finde brystet. Du skal passe rigtig meget på ikke at presse ham og du skal så vidt muligt undgå at holde dine hænder på hans baghoved. Hvis han føler sig presset til brystet, så vil han blive flitsbueagtig og vil tilsidst helt kunne afvise ...

Annonce

... brystet. Prøv derfor at holde ham i dine arme eller lægge ham ved siden af dig i sengen uden at holde hånden på hans baghoved. Hold ham så tæt at han selv kan finde og tage fat og ikke føler sig presset. Hvis det er nødvendigt at styre hans hoved lidt, så sørg for at holde ham i nakken og ikke på baghovedet, hold nederst bag ørerne, for at styre ham hen hvor du vil have ham.

Du skal være opmærksom på at han aldersmæssigt ikke er ved termin endnu og at den vigtige tid omkring amning, at finde brystet selv efter fødslen ikke har været mulig for ham. Derfor kan du overveje at lægge dig med ham hud mod hud, ligesom hvis du lige havde født ham og så lade ham snuse, slikke og bevæge sig hen mod brystet. Jeg ved godt at det kan lyde absurd, når man sidder med et barn på 3 uger - men det kan faktisk nogle gange virker "at starte forfra". Det kan tage minutter, det kan tage timer, nogle gange må der flere forsøg til. Men der kan i jeres situation være noget vigtigt i at prøve dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan bedst vurdere om han trives med amning ved at få sundhedsplejersken eller lægen til at veje ham. Derudover skal du naturligvis se på hvordan han spiser, høre at han synker, se mælk i mundvigene på ham når han er færdig osv. som indikation for at der er mælk. Da du helt klart fornemmer at have mælk nok til ham, så synes jeg det vil være rigtig ærgeligt at tilbyde ham flaske nu. Det er stadig noget værd at give amningen en chance, han er stadig ikke så gammel og vaccum ikke så stort, så i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt også spise anderledes.

Jeg kan godt forstå hvis du har brug for at få frigivet tid til dit ældste barn, som jo naturligt også har brug for sin mor. Derfor vil det naturligvis være praktisk med en flaske en gang imellem og evt. lade far tage over - det må du også meget gerne, hvis det er sådan du prioriterer, men du skal vide at der så er risiko for at din amning går i stykker. Måske vil du kunne gøre begge dele, det kan godt være, men jeg kan ikke love dig det og hvis amning ligger højt på din ønskeliste, så synes jeg at du i første omgang skal forsøge lidt af ovenstående råd, for at se om det hjælper jer lidt videre.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.