Svar: Evigheder om at tage fat i brystet
15. august 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Kristine
Tillykke med den lille dreng. Det er rigtig dejligt at høre at du har fået godt med mælk og at din dreng nu dier ved brystet, trods hans lidt hårde start på livet og deraf forsinket amning.
Du fortæller at du har godt med mælk, at han dier rigtig fint og med god teknik, det der er jeres problem er at han har svært ved at hæfte sig på brystet ...
Du fortæller at dit bryst ikke virker overfyldt og at han sagtens kan få fat på vorten, hvis han vil. Du er dog i tvivl om hvorvidt han når ind til den lidt federe mælk, når han spiser. Jeg tænker i forhold til dette, at det er helt naturligt at du her i starten overproducerer lidt og derfor har lidt mere mælk i brystet til ham end han lige umiddelbart har behov for. Det skal du bestemt ikke være ked af, det er helt normalt og rigtig fint og det skal nok regulere sig ind.
Selvom du oplever at din brystvorte stritter og han fint kan få fat, så kan det dog godt være en god idé at du malker en lille smule ud. Ved at gøre det så fjerner du for det første spændingen i brystet, men du får også sat gang i nedløbsrefleksen og han kan således smage at der er noget at komme efter og tager måske derved bedre fat.
Nogle gange kan det også hjælpe at holde en lille sprøjte med mælk ved hans mund og dryppe lidt mælk i mundvigene på ham. På den måde mærker han igen at der er noget at komme efter og vil så bedre tage fat.
Nogle børn er så enormt ivrige, når de skal spise at de har rigtig svært ved at koncentrere sig. Her kan det nogle gange være nødvendigt at give dem en sut kortvarigt og så lirke sutten ud og brystet ind. Man skal dog passe meget på med denne metode til så lille et barn, fordi han helst ikke må sutte så længe på sutten, at han bliver for træt til at sutte effektivt nok ved brystet bagefter. Men kortvarigt, for at få ham til at tage fat, kan det være en metode der kan bruges.
Derudover handler det ofte om at han selv skal have lov til at finde brystet. Du skal passe rigtig meget på ikke at presse ham og du skal så vidt muligt undgå at holde dine hænder på hans baghoved. Hvis han føler sig presset til brystet, så vil han blive flitsbueagtig og vil tilsidst helt kunne afvise brystet. Prøv derfor at holde ham i dine arme eller lægge ham ved siden af dig i sengen uden at holde hånden på hans baghoved. Hold ham så tæt at han selv kan finde og tage fat og ikke føler sig presset. Hvis det er nødvendigt at styre hans hoved lidt, så sørg for at holde ham i nakken og ikke på baghovedet, hold nederst bag ørerne, for at styre ham hen hvor du vil have ham.
Du skal være opmærksom på at han aldersmæssigt ikke er ved termin endnu og at den vigtige tid omkring amning, at finde brystet selv efter fødslen ikke har været mulig for ham. Derfor kan du overveje at lægge dig med ham hud mod hud, ligesom hvis du lige havde født ham og så lade ham snuse, slikke og bevæge sig hen mod brystet. Jeg ved godt at det kan lyde absurd, når man sidder med et barn på 3 uger - men det kan faktisk nogle gange virker "at starte forfra". Det kan tage minutter, det kan tage timer, nogle gange må der flere forsøg til. Men der kan i jeres situation være noget vigtigt i at prøve dette.
Du kan bedst vurdere om han trives med amning ved at få sundhedsplejersken eller lægen til at veje ham. Derudover skal du naturligvis se på hvordan han spiser, høre at han synker, se mælk i mundvigene på ham når han er færdig osv. som indikation for at der er mælk. Da du helt klart fornemmer at have mælk nok til ham, så synes jeg det vil være rigtig ærgeligt at tilbyde ham flaske nu. Det er stadig noget værd at give amningen en chance, han er stadig ikke så gammel og vaccum ikke så stort, så i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt også spise anderledes.
Jeg kan godt forstå hvis du har brug for at få frigivet tid til dit ældste barn, som jo naturligt også har brug for sin mor. Derfor vil det naturligvis være praktisk med en flaske en gang imellem og evt. lade far tage over - det må du også meget gerne, hvis det er sådan du prioriterer, men du skal vide at der så er risiko for at din amning går i stykker. Måske vil du kunne gøre begge dele, det kan godt være, men jeg kan ikke love dig det og hvis amning ligger højt på din ønskeliste, så synes jeg at du i første omgang skal forsøge lidt af ovenstående råd, for at se om det hjælper jer lidt videre.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske