Svar: Afføring for barn der ammes
13. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Stine
Tillykke med den lille pige:o) Der sker enzymændring i barnets mave- og tarmsystem løbende og især omkring 2 måneders alderen oplever mange at der begynder at gå lidt længere tid imellem barnets afføringer end der tidligere har gjort.
Modermælk indeholder rigtig mange næringsstoffer og barnet optager al næring, hvorfor der ikke er ret mange affaldstoffer tilbage som kan udskilles som afføring. Det er således normalt at børn kan have lang tid imellem deres afføringer når de ammes og 7-10 dage imellem afføringerne kan være helt normalt.
Du skal dog vurdere ud fra hvordan din datter har det, hvordan hun spiser, om hun virker glad, tilfreds osv. eller om hun virker til at have ondt, græder meget, har svært ved at komme af med afføringen - for så er det naturligvis ikke okay og det vil være en god idé at tilbyde hende laktulose - også selvom hun ammes fuldt ud.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske