Brev:
Ammestop - hvordan vi letter overgangen til at hun selv skal falde i søvn?
13. august 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Helen,
Min datter er nu halvandet år - og vi er nu nået dertil at amning er stoppet om natten. Det tog nok tre dage for hende at vænne sig til ikke at få mælk og hun sover nu hele natten. Får lidt vand hvis hun vågner og det fungerer fint.
Jeg ammer om aftenen efter aftensmad og når hun skal sove - hun falder ofte i søvn med brystet i munden.
Det fungerede fint i ugerne efter ammestoppet om natten, men nu er det som om, at hun ikke kan vente til det bliver aften og hun skal ammes.
Allerede om eftermiddagen begynder hun at løfte op i min bluse og pege på brysterne. Jeg siger nej og det hele ender med at hun kaster hovedet bagover, vrider sig i højlydte skrig og bliver umulig at få ned på jorden igen. Jeg kan aflede hende i en halv time ad gangen indtil hun kommer i tanke om mors mælk igen. Når far kommer hjem tager han hende og det hjælper lidt.
Hun spiser ost, pølse og drikker letmælk når vi kommer hjem fra vuggestue kl. 16, hvor hun er sulten. Hun spiser også lidt i vuggestuen.
Når vi skal spise aftensmad kl 18.00 vil hun ikke have noget. Hun vil ikke sidde i stolen og laver de samme scener igen. Det ender med at jeg giver hende mælk og hun falder til ro.
Jeg ved ikke om det hænger sammen - men hun vil heller ikke sidde i barnevogn når jeg henter hende i vuggestue. Det betyder at jeg bærer hende hjem på armen.
Jeg ville synes det var fint at amme en enkelt gang om aftenen inden hun skulle sove - men jeg tror ikke at lillepigen kan skelne imellem hvornår hun må få min mælk og hvornår hun ikke må.
Vil du anbefale et fuldt stop nu og har du gode råd til hvordan vi letter overgangen til at hun selv skal falde i søvn?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
C og E