Svar: Genetablere amning

9. august 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorthe

Tillykke med at I har fået en lillebror:o)

Jeg kan godt høre at amningen har voldt problemer og at du lige nu er både ked af det og frustreret. Jeg ved fra dine tidligere breve at graviditetsforløbet ikke har været helt ukompliceret og at du og din mand på grund af dette har været nødt til at bo hver for sig i en periode. Din mand i udlandet og du selv i DK, det lyder dog som om at I atter bor sammen ...

Jeg ved også at storebror har en alder og et temperament, som nogle gange kan være svært at tackle og rumme og det gør det jo bestemt ikke nemmere at der nu er kommet en ny lille til, som også fylder og kræver sin mor:o)

Alt dette spiller naturligvis ind på dit ammeforløb. Det er vigtigt at du har ro, får hvile og generelt har overskud, hvis din amning skal forløbe godt og du kan derfor have de bedste intentioner, men hele situationen har naturligt gjort at du er og har været mere stresset end du ville have været, hvis det hele var forløbet anderledes. Det er således ikke fordi der er noget galt med dig som mor, det er fordi den situation du står i er svær og det har været et hård forløb. Der har været kaos, som du skriver, men det er ikke dig der gør noget forkert.

Man kan gøre mange ting for at etablere din amning igen og du må naturligvis gerne forsøge. Du skal dog prioritere, hvor du vil lægge dine ressourcer sådan som situationen er. Men hvis du med dig selv ved, at du vil amme og du vil kæmpe for det, så kan du måske godt få en amning til at fungere igen, - din dreng er jo kun 4 uger gammel.

Det kræver dog at du kan få ham til at die på brystet. Det behøver ikke være længe af gange i starten, det er fint, hvis han bare sutter et par minutter, lige får lidt af den mælk som stadig er i brystet (du skriver at det jo stadig løber lidt) og på den måde får stimuleret. Derudover skal du malke ud 6-8 gange i døgnet, 10 minutter på hvert bryst, indtil mælkeproduktionen er i gang. Evt med et dobbeltaggregat, så du får stimuleret begge bryster på en gang og for at stimulere din nedløbsrefleks yderligere kan du også skifte fra bryst til bryst i den samme udmalkning.

I takt med at du begynder at producere mælk igen, så vil din dreng sandsynligvis blive mere interesseret i atter at ligge ved brystet og vil derfor spise længere tid, stimulere dig mere og du vil kunne skrue ned for udmalkningen og lade ham tage over.

Den udmalkede mælk skal du naturligvis tilbyde ham og man kan så her diskutere, hvorvidt det skal være på flaske eller kop, for ikke at ...

Annonce

... forstyrre hans sutteteknik. Jeg synes dog som situationen er hos jer og med den alder han har og den mælkemængde han behøver at du skal supplere med en flaske fortsat.

Det er som sagt vigtigt at du får hvile og ro, at du passer på dig selv, sørger for at få noget at spise og drikke i løbet af dagen, får en middagslur osv. hvis du skal danne mælk. Det er også vigtigt at du har hud kontakt med din dreng. Det vil sige at du ligger med ham på brystet uden tøj, så han mærker og fornemmer dig.

Hvis han har svært ved at få fat i brystet, så kan det hjælpe at malke lidt ud først. Brystpumpen får brystvorten frem og får nedløbsrefleksen igang og derved får din dreng bedre fast og synes det er mere interessant at ligge ved brystet. Du kan også dryppe lidt mælk ind i mundvigene på ham (udmalket modermælk eller mme) når han ligger ved brystet, så han kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat.

Man kan få medicin der bla. fremmer nedløbsrefleksen, men ud fra det du fortæller så lyder det ikke relevant for jer. Derimod er det hyppig udmalkning og lægge din dreng til så meget som muligt, der har betydning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til storebror, så er det jo ikke ham, der har bedt om at der skulle komme en mere og det er derfor helt naturligt at han protesterer og kæmper om sin plads. Nogen sammenligner det med den situation, hvor ens mand tog en ny kvinde med hjem og sagde "her er min nye kone, hun skal bo her sammen med os. Er hun ikke sød" og så sad og kyssede og krammede med hende og "hun skal forøvrigt sove i soveværelset...". Hvordan ville du have det som kvinde i den situation, hvilke følelser ville gå igennem dig? Det er næsten sådan en situation din dreng på 2½ udsættes for ... I tager en ny lille dreng med hjem, sidder og kysser, ammer, nusser med ham, lader ham sove i soveværelset osv. - hvor frustrerende er det ikke at stå i periferien og være tilskuer til dette ...:o)

Når det er sagt, så har søskende naturligvis også glæde af hinanden og man lærer meget af at have søskende. Som udgangspunkt er søskende en gave, men den første tid kan være hård og selvom det er svært, så er det normalt at din dreng reagerer:o)

Lige nu skal du finde ud af, hvad der mon fungerer bedst for jer alle 4. Det er ikke et spørgsmål om hvad der er bedst for den lille, for storebror, for far eller for dig. Lige nu er det bedste, det der får hele familien til at fungere og hænge sammen og når du har valgt det, så skal du have det godt med dit valg!

Sender dig et stort knus, det skal nok gå alt sammen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor