Svar: Vil ikke sutte effektivt

3. august 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære fortvivlede

Jeg kan godt høre at det er lidt hårdt for dig i øjeblikket og at amningen er svær.

Du fortæller at du har fået menstruation, trods det at din dreng kun er 1 måned gammel. Er du sikker på at det ikke er en almindelig blødning efter at du har født ...? Hvis du allerede bløder som en menstruation, så synes jeg lige du skal tale med lægen om det og få et ekstra tjek.

Hvis du har menstruation, så vil det helt naturligt påvirke smagen af din mælk og det kan godt betyde at din dreng afviser brystet på grund af smagen. Derfor er det rigtig godt at du i stedet har malket ud og også forsøger at give din dreng din udmalkede mælk og modermælkserstatning på flaske, så du er sikker på at han får, hvad han har behov for.

Du skriver at det er svært for dig at lægge ham til, da du har store bryster. Her skal du være opmærksom på at det er vigtigt at dit bryst bliver løftet op, så brystvorten kommer lidt frem. Det kan du gøre ved at folde en stofble og lægge den ind under brystet.

Hvis du oplever at dit bryst er meget fyldt af mælk og dine brystvorter lidt flade og svære for din dreng at få fat i, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne starte med at malke lidt af din mælk ud, få fjernet toppen så spændingen er mindre og få brystvorten hevet frem - derved kan han bedre få fat.

Det kan være en god idé at lægge ham til i tvillingestilling, hvor du sidder med ham således at han har hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm. Ved at holde ham med din ene arm, kan du styrer ham og brystet sammen med den anden hånd.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte med at lægge ham til hos dig og så ...

Annonce

... først, når han har spist hos dig, supplere ham med mælk fra flaske. Hvis du ikke kan få ham til at tage fat hos dig og derfor er nødt til at give ham flaske i stedet for at amme, så må du naturligvis gøre det. I stedet skal du så malke ud på det tidspunkt hvor han normalt ville amme, så du fortsat forsøger at opretholde din mælkeproduktion og efterligne hans ammemønster. Den udmalkede mælk kan han så få på flaske.

Det er naturligvis vigtigt at du sikrer dig at han får, hvad han har behov for og ikke er sløv af f.eks. gulsot eller andet. Hvis du derfor fortsat oplever at han falder i søvn ved brystet efter kortvarig amning og ikke er i stand til at spise sit behov hos dig, så er det vigtigt at du får ham vejet og kontrolleret af læge eller sundhedsplejerske.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skal også være opmærksom på om han kan have for kort tungebånd. Det ser du ved at hans tunge er hjerteformet i spidsen, når han rækker tungen frem. Hvis hans tungebånd er meget kort eller stramt, så vil det naturligt påvirke hans evne til at kunne die hos dig og det vil her være rigtig svært for ham at holde fast og holde vacuum, samtidig vil du meget let få sår på dine brystvorter fordi han dier for yderligt. Kort tungebånd kan klippes af en øre-næse-halslæge og man skal ikke have henvisning.

Med hensyn til modermælkserstatning, så har vi i DK ikke problemer med rent drikkevand og der er meget strenge krav til fremstillingen af modermælkserstatning. Du kan derfor give din dreng modermælkserstatning med god samvittighed og vide at han på det vil stortrives og have det rigtig godt.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene