Børns synsudvikling og hvad kan de egentlig nu?

3. august 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Børns synsudvikling og hvad kan de egentlig nu?

Hej Helen,

Så er jeg her igen.
Endnu engang med lidt blandede spørgsmål.

Først vil jeg lige sige, at vi lige har været indlagt med Ronja, der på mystisk vis har fået salmonella. Bertram havde det først, men vi opdagede det ikke, da han "kun" havde diarre. Vi var dog en tur forbi børneafd med ham, da han havde blod i afførringen. Nu har farmand også fået salmonella, men de to små vil jeg erklære raske.

Lige nu synes jeg de græder enormt meget og er meget urolige. Jeg tænker på, om de reagerer på, at farmand er "væk" (ligger i sengen), min mor har taget over for ham, vi har været indlagt, det har været varmt osv. De sover slet ikke så godt om natten som de plejer, jeg er oppe hele tiden og trøste, putte, give sut. De har meget luft i maven, de er ikke til at få til at slå den sidste bøvs. Så de har en træt mor for tiden.

Men, jeg tænker også om det kan have noget at gøre med et tigerspring. Hvor lang tid bagud kan jeg regne med de er i forhold til tigerspring, når nu de er født 6 uger for tidligt? De er 8 uger nu, kan det så passe at de tager deres uge 5 tigerspring? De er jo så pyldret og jeg synes også de spiser ...

Annonce

... konstant.

Så tænker jeg det med vågentid. Jeg læser jo i mange af dine svar mht. rytme, at det er noget der minder om: Flaske, ren ble, leg, flaske, puttes.
Her foregår det meste af vågentiden bare i gråd. Sådan har det ikke hele tiden været. Det er mest Bertram der græder. Ronja kan godt ligge og være lidt vågen, men bliver hurtigt overstimuleret og det er ikke fordi vi laver voldsomt meget med hende.

Som regel ligger de bare kort på aktivitetstæppet eller far synger lidt med dem, eller vi prøver så vidt muligt at få en sludder. Det er stort set umuligt at få dem til at ligge på maven for tiden. Når de vågner skriger de på mad, så får de mad, og enten falder de så i søvn, eller også skriger de videre. De er altså 8 uger nu, så sker der mon ikke snart lidt?

Og så lidt korte spørgsmål:

- Hvor meget kan de se nu?
- Hvor meget kan de i det hele taget, hvor meget er de bevidste om?
- Hvornår kan man regne med at de kan holde hovedet, og hvornår kan man sidde?

Nå, nu er der vist ikke mere, jeg kan huske, jeg skulle spørge om, hjernen bliver som en si af det her søvnmangel hehe.

Glæder mig til dit svar.

På forhånd tak
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire