Brev:
Børns synsudvikling og hvad kan de egentlig nu?
3. august 2008
Alder:
2 mdr.
Børns synsudvikling og hvad kan de egentlig nu?
Hej Helen,
Så er jeg her igen.
Endnu engang med lidt blandede spørgsmål.
Først vil jeg lige sige, at vi lige har været indlagt med Ronja, der på mystisk vis har fået salmonella. Bertram havde det først, men vi opdagede det ikke, da han "kun" havde diarre. Vi var dog en tur forbi børneafd med ham, da han havde blod i afførringen. Nu har farmand også fået salmonella, men de to små vil jeg erklære raske.
Lige nu synes jeg de græder enormt meget og er meget urolige. Jeg tænker på, om de reagerer på, at farmand er "væk" (ligger i sengen), min mor har taget over for ham, vi har været indlagt, det har været varmt osv. De sover slet ikke så godt om natten som de plejer, jeg er oppe hele tiden og trøste, putte, give sut. De har meget luft i maven, de er ikke til at få til at slå den sidste bøvs. Så de har en træt mor for tiden.
Men, jeg tænker også om det kan have noget at gøre med et tigerspring. Hvor lang tid bagud kan jeg regne med de er i forhold til tigerspring, når nu de er født 6 uger for tidligt? De er 8 uger nu, kan det så passe at de tager deres uge 5 tigerspring? De er jo så pyldret og jeg synes også de spiser konstant.
Så tænker jeg det med vågentid. Jeg læser jo i mange af dine svar mht. rytme, at det er noget der minder om: Flaske, ren ble, leg, flaske, puttes.
Her foregår det meste af vågentiden bare i gråd. Sådan har det ikke hele tiden været. Det er mest Bertram der græder. Ronja kan godt ligge og være lidt vågen, men bliver hurtigt overstimuleret og det er ikke fordi vi laver voldsomt meget med hende.
Som regel ligger de bare kort på aktivitetstæppet eller far synger lidt med dem, eller vi prøver så vidt muligt at få en sludder. Det er stort set umuligt at få dem til at ligge på maven for tiden. Når de vågner skriger de på mad, så får de mad, og enten falder de så i søvn, eller også skriger de videre. De er altså 8 uger nu, så sker der mon ikke snart lidt?
Og så lidt korte spørgsmål:
- Hvor meget kan de se nu?
- Hvor meget kan de i det hele taget, hvor meget er de bevidste om?
- Hvornår kan man regne med at de kan holde hovedet, og hvornår kan man sidde?
Nå, nu er der vist ikke mere, jeg kan huske, jeg skulle spørge om, hjernen bliver som en si af det her søvnmangel hehe.
Glæder mig til dit svar.
På forhånd tak
Rikke