Svar: Mælkeindtag når mor er væk
31. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Har din dreng nogen sinde fået en sutteflaske? Hvis ikke vil det nok være en meget god idé at forsøge med dette, for at se om han overhovedet vil tage imod den. Vil han ikke det, så bliver det svært at tage fra ham en hel weekend, da den der skal passe ham, så får rigtig svært ved at få hans mælk og ikke mindst væskebehov dækket.
Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at tilbyde ham flaske, evt. med din udmalkede mælk i første omgang, så han kender smagen af det han får og kun skal koncentrere sig om at drikke af flasken. Du kan så overveje om du skal malke ud til ham eller om han skal have mme i mens du er væk. Sidstnævnte kan han sagtens få med den alder han har, spørgsmålet er bare om han vil have det .... men det må tiden jo vise.
Planen for dagen ser rigtig fin ud og da din dreng ikke er mere end knap 7 måneder gammel lyder det helt relevant at han fortsat ammes 5-6 gange dagligt. Når og hvis du tager af sted skal han tilbyde flaske på de tidspunkter hvor du normalt ville amme og det vil være rigtig fint at du giver den der skal passe ham planen for dagen, så der er lidt at gå ud fra og så dagene fortsat ligner hinanden, selvom mor ikke er der.
Du skal regne med at han fortsat skal have mellem 800-1000ml mælk dagligt og hvis du ikke er hjemme skal dette behov dækkes af flaske. Han vil simpelthen ikke være stor nok til at kunne drikke så meget af en kop.
Mit råd til dig er altså at du forsøger at tilbyde din dreng flaske gerne en gang dagligt, så han vender sig til dette og evt. med udmalket modermælk. Hvis han ikke vil tage imod flasken, så lyder det urealistisk at tage væk fra ham en weekend, så vil du kunne være væk i ½ dag, men ikke mere ... det kan så også være bedre end ingenting. Alternativet er jo at blive hjemme, indtil han bliver gammel nok til at kunne klare sig uden mælk ...
Håber I finder ud af det, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske