Svar: Mælkeindtag når mor er væk

31. juli 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Har din dreng nogen sinde fået en sutteflaske? Hvis ikke vil det nok være en meget god idé at forsøge med dette, for at se om han overhovedet vil tage imod den. Vil han ikke det, så bliver det svært at tage fra ham en hel weekend, da den der skal passe ham, så får rigtig svært ved at få hans mælk og ikke mindst væskebehov dækket.

Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at tilbyde ham flaske, evt. med din udmalkede mælk i første omgang, så han kender smagen af det han får og kun skal koncentrere sig om at drikke af flasken. Du kan så overveje om du skal malke ud til ham eller om han skal have mme i mens du er væk. Sidstnævnte kan han sagtens få med den alder han har, spørgsmålet er bare om han vil have det .... men det må tiden jo vise.

Planen for dagen ser rigtig fin ud og da din dreng ikke er mere end knap 7 måneder gammel lyder det helt relevant at han fortsat ammes 5-6 gange dagligt. Når og hvis du tager af sted ...

Annonce

... skal han tilbyde flaske på de tidspunkter hvor du normalt ville amme og det vil være rigtig fint at du giver den der skal passe ham planen for dagen, så der er lidt at gå ud fra og så dagene fortsat ligner hinanden, selvom mor ikke er der.

Du skal regne med at han fortsat skal have mellem 800-1000ml mælk dagligt og hvis du ikke er hjemme skal dette behov dækkes af flaske. Han vil simpelthen ikke være stor nok til at kunne drikke så meget af en kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Mit råd til dig er altså at du forsøger at tilbyde din dreng flaske gerne en gang dagligt, så han vender sig til dette og evt. med udmalket modermælk. Hvis han ikke vil tage imod flasken, så lyder det urealistisk at tage væk fra ham en weekend, så vil du kunne være væk i ½ dag, men ikke mere ... det kan så også være bedre end ingenting. Alternativet er jo at blive hjemme, indtil han bliver gammel nok til at kunne klare sig uden mælk ...

Håber I finder ud af det, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder