Svar: Amning, forskel på brysterne og tynd mælk
30. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er nogle rigtigt gode spørgsmål om amning du stiller og det er helt fint og godt at du er ærlig omkring dine følelser og gerne vil amme 4 måneder, men så trappe ned og lade far tage over:o)
Det er helt normalt at vores bryster er forskellige og at vi således producerer mere mælk i det ene bryst og mindre i det andet. Det er også helt normalt at barnet nogle gange har en foretrukken side og her kan man være heldig at snyde barnet en gang imellem ved at lægge til i tvillingestilling og derved få barnet til atter at tage fat. Det betyder altså at du kan være heldig at få din dreng til at spise ved højre bryst, ved at lægge ham til det bryst i tvillingestilling, hvor han vender bagud. Når han ligger til brystet på denne måde, så snyder du ham til at tro at han ligger ved venstre side, fordi han ligger på samme side med sin krop, som hvis han lå der.
Nogle gange kan barnet protestere over det ene bryst, fordi mælken enten løber meget hurtigt til på den side, eller løber meget langsomt til. Det kan derfor hjælpe enten at malke lidt af mælken ud, så du enten får taget toppen og lidt af den brystspænding der er eller får sat nedsløbsrefleksen igang, så der er noget at komme efter og barnet bliver mere tålmodig.
At du har oplevet din mælk tyndere i konsistensen efter at have trappet din amning op for at øge mælkemængden, handler sandsynligvis om at du netop har øget din mælkemængde. Det er således volumen der er øget og dermed også vandindholdet. Det betyder dog ikke at mælken ikke fortsat er god eller at der ikke forsat er den lidt federe mælk. Mælken vil fortsat være ernæringsmæssig god for din dreng og den mælk der ligger sidst i brystet vil fortsat være tykkere og federe end den mælk der kommer først ud.
Da din dreng nu er 3 måneder og du planlægger ammenedtrapning stille og roligt, så tænker jeg at du kan begynde med at malke ud på det bryst, som din dreng ikke er interesseret i at få og så kan du give ham den udmalkede mælk på flaske. Det bryst han er glad for, kan du så fortsat amme fra og på den måde kan du bibeholde amning og fuld modermælk lidt endnu og samtidig også vende ham til at få en flaske.
Jeg kan godt forstå du bliver bekymret for dine brysters udseende, når du i badet står og ser på størrelsesforskellen og mærker hvor meget mælken presser på i det bryst som lyder til at være overfyldt. Det normaliserer sig dog igen og den faconændring du oplever skyldes faktisk ikke amningen, men de hormonændringer din krop har gennemgået under graviditet og fødsel. Man får altså ikke større hængebryster af at amme, men derimod spiller livsstil ind - rygning, alkohol, motion osv.
Det er helt fint at ligge ned og amme om natten og det samme kan du forsøge om dagen, hvis det kan få ham til bedre at tage fat på højre side. Han behøver ikke blive bøvset af om natten, hvis det fungerer fint uden og det lyder sådan hos jer:o)
Med hensyn til alkohol så viser den nyeste forskning, at når man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.
Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas.
Alkohol optages i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen og man kan få minutter efter indtagelse måle alkohol i blodet. Spiser man fedtholdig mad sammen med alkohol, vil optagelsen af alkohol i blodet blive forsinket, forbrændingen er dog nogenlunde konstant ...
Hvis du ammer og lige derefter indtager et enkelt glas vin og din dreng så sover 4-5 timer inden han skal ammes igen, så burde du som udgangspunkt have forbrændt den mængde alkohol der er i et glas vin. Du skal altså være sikker på at du ikke indtager mere alkohol end du kan nå at forbrænde det, inden du skal amme igen.
Har du fornemmelse af at du har promiller i blodet, når din dreng atter har behov for amning/mælk, så er det ikke tilrådeligt at du lægger til. I stedet må du så malke ud og kassere din mælk og tilbyde ham modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre og læse i øvrigt artiklen om udmalkning, som du finder i min artikelsamling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske