Brev:
Amning, forskel på brysterne og tynd mælk
30. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Amning, forskel på brysterne og tynd mælk
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål til amning.
Min dreng er nu ca 3½ md gammel og jeg ammer stadig fuldt ud. Mit spørgsmål går på om der er forskel på brysterne. Mit højre bryst har i ca en måned været til stor gene for den lille herre og han foretrækker klart det venstre. Jeg blev først rigtigt opmærksom på det en dag hvor jeg kunne mærke forskel på størrelsen på de to bryster. Efter det har jeg sørget for at amme hver gang på mit højre bryst for at få det stimuleret ordentligt og få produktionen op igen. Men det passer stadig ikke herren (om dagen) at amme fra det bryst. Han brokker sig gevaldigt også selvom jeg forsøger forskellige stillinger.
Hvorfor vil han ikke have det ene bryst? Kan det være mælken er anderledes, mangelfuld eller andet? Det er virkeligt irriterende at han blir så vred over det, for jeg blir jo nødt til at lægge ham til igen og igen.
Sidste gang stoppede min mælk omkring de 4½ md og da jeg fik den op at køre igen, var det det rene skummetmælkspjask, så jeg droppede det. Kan det have noget på sig at mælken blir tynd af at ha været forsvundet?
Jeg er ingen amme-fanatiker, skal lige siges, dog hader jeg det heller ikke. Men det er ikke for min skyld, men for barnets og jeg vil gerne stoppe så snart jeg kan. Jeg har allergi og vil ihvertilfælde gerne amme de der 4 mdr man anbefaler, men derefter var det min mening at jeg så småt ville udfase amningen så den er erstattet helt af flaske og mos inden jeg starter job til oktober og far tager over.
Men det er slet slet ikke sjovt at gå rundt med et meget fyldt venstre bryst og et halvslattent højre bryst, eller høre på al den gråd og jamren fra min lille dreng når jeg lægger ham til hade brystet. Den seneste udvikling er at det føles som om jeg har fået en fibersprængning i det store bryst. Når jeg er i bad må jeg holde på det ellers gør det ondt ikke at have det i en bh....åh suk altså. Kortere blir de jo nok aldrig. Måske man ku overveje at bruge børnepengene til en brystforkortning, eller på sigt trække det i drengenes lommepenge ;-)
Ellers virker han sund og rask og glad og jeg tror han tager ordentligt på. Han sover fint syns jeg, så jeg har ikke rigtigt noget at klage over, andet end det med amningen.
Er det i orden at han slet ikke bøvses om natten. Vi ligger ned og ammer og falder begge i søvn af det.
Og hvordan er det med alkohol? Jeg ku godt tænke mig et par glas god rødvin, men har ikke lyst til at dele med min baby... Hvor længe er det i mælken. Hvis jeg nu har malket ud inden eller giver mme mens jeg får et par glas vin, hvor længe efter skal jeg så malke ud og smide væk?