Svar: Dårlig søvn efter ammenedtrapning

30. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tina

Det lyder umiddelbart som om at din dreng fortsat har behov for den tryghed amningen giver ham og jeg tænker at det vil være helt okay at du ammer ham to gange dagligt indtil han er 12 måneder. Herefter kan du så forsøge at trappe yderligere ned og erstatte amningen med noget andet, f.eks. en kop mælk og en godnathistorie.

Jeg synes derfor du skal overveje om ikke han skal have lov til at blive ammet både formiddag og om aftenen inden han skal sove, så han har fået den tryghed og nærhed med sig og derfor forhåbentlig sover mere roligt efterfølgende.

Netop fordi han motorisk bevæger sig ud i verden på egen hånd og udforsker verden mere end tidligere, så sidder han ikke længere så meget på skødet hos dig, som da han var lidt yngre. Nærheden og omsorgen har han dog fortsat behov for og det viser sig især om aftenen. Han har derfor brug for at du der sidder hos ham, holder ham i hånden, nusser ham og giver ham masser af tryghed og du skal se det lidt som om at han har en mordepot, der skal fyldes op, som han kan tære af, for at han atter kan bevæge sig ud i verden på egen hånd.

Jeg kan ud af dit brev se at I er meget konsekvente omkring putning, forsøger ikke at underholde eller tale for meget, putter ham og går igen, tilbage, lægge ham ned, trøste lidt og gå igen og det kan være helt fint. Jeg tænker dog at han lige nu har brug for lidt mere end det. Når han kommer ind til jer og får lov til at ligge og holde dig i hånden, så sover han jo fint ... Derfor tænker jeg at du skal forsøge at give ham mere fysisk kontakt når han skal sove og at det godt kan være en amning om aftenen. Alternativet er at du sætter dig hos ham, læser en bog, holder ham i hånden, giver ham lidt massage, ...

Annonce

... kærtegn eller lignende.

En løsning er for mig slet ikke en sele. Det er ikke et spørgsmål om at han skal pacificeres, han skal naturligvis have lov til at tumle rundt, rejse sig osv. som en del af den udvikling han går igennem. I stedet for en sele der holder ham, har han brug for dine hænder, din nærhed til at give ham fysisk ro.

Hans væskebehov er fortsat stort og du skal naturligvis sikre dig at han får sit behov for mad og væske dækket dagen igennem. Med den alder han har er det fjollet at introducere en flaske, modsat kan det nogle gange være nødvendigt netop for at sikre både suttebehov og væskebehov, hvis man som mor ønsker at stoppe amningen inden barnet egentlig er helt parat ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Han bør drikke ca 150ml pr kg i døgnet og det vil sige at hvis han vejer 8-9 kg, så skal han altså have 1200-1350 ml væske i døgnet. Her tæller naturligvis alt med, både det der kan drikke af kop, den mælk der hældes på og i grøden osv. men det er altså en del, der skal drikkes og normalt vil 2 amninger i 10-12 måneders alderen være passende ved siden af det barnet så kan indtage via kop og mad ...

Du skriver at det har været rigtig hårdt for dig at trappe amningen ned, dine bryster har været meget spændte og din dreng søger dig tit - 'bider' i dig. Det er naturligvis vigtigt at han ikke indtager så store mængder mælk at det går ud over hans øvrige indtag af mad, men hvis amningen har fungeret og I begge har været glade for det, hvorfor så trappe så meget ned? Hvorfor ikke bibeholde amning 2 gange dagligt med den ro det måske vil give og så først trappe ned til en gang dagligt når han er blevet et år og måske er mere parat...?

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor