Brev:
Dårlig søvn efter ammenedtrapning
30. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Dårlig søvn efter ammenedtrapning
Hej Helen!
Jeg har en søn på 10 (snart 11) måneder og vi er ved at nedtrappe amningen. Inden vi startede på nedtrapningen, blev han ammet 3 gange dagligt, morgen middag og aften. Han er aldrig blevet ammet i forbindelse med soveritualer, hvilke har medført at han ind til nu har været meget let at putte.
Han har sovet på eget værelse det sidste ½ år. Han har også fra start af været god til at sove og inden nedtrapningen sov han fra kl 20.00 til kl. 6.00 og vågnet sjældent i den periode. Derudover sover han om formiddagen og en eftermiddagen.
Nu har vi en total modsat situation, da nedtrapningen har været hård for både mor og barn. Han bliver puttet omkring kl 20.00 men sover først en time senere. Her ligger han og skifter imellem at brokke sig og være meget ked af det og efter at han har lært at kravle, så sætter han sig mange gange op og kan ikke selv finde ud af at ligge sig igen, derfor er vi jævnligt inde og ligge ham ned. Når vi går derind bliver der ikke snakket til ham, vi ligger ham ned, giver ham sin sut og trøster ham, hvis han er meget ked af det og så går vi ud igen.
Fra han sover kl 21 til ca kl 24 "vågner" han ca 3 til 4 gange, hvor han hyler hysterisk fordi han har tabt sin sut. Han sover med det samme igen, når han får sutten. Fra kl 24- kl 04 sover han uroligt og taber sutten 2 til 3 gang, han vågner ikke nok til at han selv kan finde sutten og hvis ikke vi er hurtigt nok derinde, så vågner han helt og kan være vågen i op til 1½ time før han sover igen. I denne 1½ time er han død træt og han kæmper for at finde ro, men får tit sat sig op og ligger sig så i kravlestilling med ansigtet lige ned i madrassen. Dette bekymre mig også en del.
Imellem kl 4-5.30 vågner han en gang, hvor vi så henter ham ind til os, hvor han så sover indtil kl 6.30/7.00 . Her sover han kun hvis han holder mig i hånden. I det hele taget har det været en hård omgang for mig, med spændte bryster, en dreng der hele tiden "bider" i mig og meget lidt søvn.
Han får et mindre måltid istedet for amningerne og tilbyden hele tiden noget at drikke, men han drikker kun et par slurke af gange og over hele dagen synes jeg det er meget lidt væske han får, men der er dog stadig våde bleer, dog ik' så våde som inden nedtrapningen. Han vil kun drikke vand og er begyndt at ville smage på sødmælk.
Mine spørgsmål er så:
Kan vi gøre noget for at ændre på hans søvnmønster?
Hvordan kan vi få mere væske i ham? og hvor meget bør han få i dl.?
Vil det være hensigtmæssigt at lade ham sove i en sele, så han ikke kan sætte sig op?
Vil det være fornuftigt at helt stoppe med at amme ham eller skal jeg vente lidt med at fratage ham den sidste amning om formiddagen?
Med venlig Hilsen
Tina