Brev:
Er hun nu for tyk?
30. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Er hun nu for tyk?
Kære Helen
Så er vi her igen - jeg får valuta for pengene med mit abonnement hos dig :)
Stadig ingen sygdom hos os - Ingrid er rask på 7. uge, og vi er ikke til at skyde igennem. Vores seneste udfordring med hende går i stedet på mad og vægt. Efter at have været indlagt til obs. for trivsel, da hun var spæd pga. for lav vægt, er hun nu gået helt over i den anden grøft - hun er nemlig blevet for tyk, tror vi. Også hendes pædagoger i vuggestuen, har antydet at det er ved at være for meget af det gode.
Hun er meget præcist 17,5 måned, er 83 cm høj og vejer ca. 13.3 kg. Hun har en god mave, tykke arme og ben, og bruger str. 92 i tøj. Hun går stadig ikke alene, men vil meget gerne gå med gåvogn, med os i hånden, langs møbler etc. At hun ikke går "rigtigt" endnu, tilskriver jeg derfor de ekstra kilo.
Jeg har lige plottet hende ind i de forskellige vækst-skemaer på din side, og jeg kan godt se at hun ligger i den høje ende - men hvad kan vi gøre på nuværende tidspunkt?
Hverken min mand eller jeg er overvægtige, og vi spiser ret sundt, ud fra mad-pyramiden. Hun får aldrig sukker - udover lidt på havregrøden om morgenen - ej heller slik, eller sodavand etc. Kun frugt, og måske et glas saft til risengrød engang i mellem. Vi bruger fedtfattige mælkeprodukter, giver hende brød uden smør, meget frugt og grønt etc. Vi gør med andre ord, hvad vi kan, synes jeg.
Vi kan jo ikke begynde at sætte hende på kur, så lille som hun stadig er, så det klogeste vi kan gøre er vel at begrænse hendes indtag lidt, og se om hun kan klare sig uden mellem-måltider, og uden sin godnat-grød, som hun får ca. hver 4 dag, til at sove på. Jeg tænker mig at kiloene fordeler sig bedre, når hun begynder at gå, men når hun er forhindret i at gå rigtigt, fordi hun er en lille prop, er det jo på sin vis en ond cirkel. Vi leger meget med hende, og hun suser rundt med gå-vogn, og kravler meget og hurtigt - hun får altså en del motion, synes jeg selv.
Har du nogen tips til dette luksus-spørgsmål?
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Ingrids Mor