Er hun nu for tyk?

30. januar 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Er hun nu for tyk?

Kære Helen

Så er vi her igen - jeg får valuta for pengene med mit abonnement hos dig :)

Stadig ingen sygdom hos os - Ingrid er rask på 7. uge, og vi er ikke til at skyde igennem. Vores seneste udfordring med hende går i stedet på mad og vægt. Efter at have været indlagt til obs. for trivsel, da hun var spæd pga. for lav vægt, er hun nu gået helt over i den anden grøft - hun er nemlig blevet for tyk, tror vi. Også hendes pædagoger i vuggestuen, har antydet at det er ved at være for meget af det gode.

Hun er meget præcist 17,5 måned, er 83 cm høj og vejer ca. 13.3 kg. Hun har en god mave, tykke arme og ben, og bruger str. 92 i tøj. Hun går stadig ikke alene, men vil meget gerne gå med gåvogn, med os i hånden, langs møbler etc. At hun ikke går "rigtigt" endnu, tilskriver jeg derfor de ekstra kilo.

Jeg har lige plottet hende ind i de forskellige vækst-skemaer på din side, og jeg kan godt se at hun ligger i den høje ende - men hvad kan vi gøre på nuværende tidspunkt?

Hverken min mand eller jeg er ...

Annonce

... overvægtige, og vi spiser ret sundt, ud fra mad-pyramiden. Hun får aldrig sukker - udover lidt på havregrøden om morgenen - ej heller slik, eller sodavand etc. Kun frugt, og måske et glas saft til risengrød engang i mellem. Vi bruger fedtfattige mælkeprodukter, giver hende brød uden smør, meget frugt og grønt etc. Vi gør med andre ord, hvad vi kan, synes jeg.

Vi kan jo ikke begynde at sætte hende på kur, så lille som hun stadig er, så det klogeste vi kan gøre er vel at begrænse hendes indtag lidt, og se om hun kan klare sig uden mellem-måltider, og uden sin godnat-grød, som hun får ca. hver 4 dag, til at sove på. Jeg tænker mig at kiloene fordeler sig bedre, når hun begynder at gå, men når hun er forhindret i at gå rigtigt, fordi hun er en lille prop, er det jo på sin vis en ond cirkel. Vi leger meget med hende, og hun suser rundt med gå-vogn, og kravler meget og hurtigt - hun får altså en del motion, synes jeg selv.

Har du nogen tips til dette luksus-spørgsmål?

På forhånd tak.

Bedste hilsner
Ingrids Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!