Svar: Er hun nu for tyk?

30. januar 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ingrids Mor

Hvor er det dejligt at høre at Ingrid trives så godt:o)

Jeg kan godt se at Ingrid ligger højt på vægt og højdekurven, men dette behøver ikke være noget problem. Det afhænger helt af, hvordan hun spiser og i øvrigt trives. Og med dette mener jeg, hvordan I har det med mad til Ingrid.

Nogle gange sker der jo det, at man, når børn bliver født små, når børn har vægtproblemer som spæde, har været meget syg osv. så får man som forældre rigtig meget fokus på om barnet spiser som det skal - fokus bliver mad og vægt. Derfor kan man som forældre nogle gange helt ubevidst komme til at give barnet for meget mad. Som forældre ved man jo at netop et stort indtag af mad normalt også vil give en god vægtøgning og derfor kan man nogle gange komme til at overfodre barnet eller tilbyde barnet mad, som ikke er det sundeste...

Men sådan behøver det ikke være og når jeg læser jeres brev, så får jeg ikke umiddelbart indtryk af at det er tilfældet hos jer - heller ikke selvom I har den historie med jer omkring Ingrid som I har... Det kan således være helt okay, at hun vejer det hun vejer.

Børn må således gerne ligge på den øverste vægtkurve, hvis de i øvrigt spiser sundt og man skal i princippet ikke sætte børn på Ingrids alder på kur, men derimod sørge for at hun spiser sundt og sufficient. Hun skal spise som I andre gør, og skal som sådan ikke spiser fedtfattigt. Hun kan såldes ikke leve af proteinrigt kød, salat og råkost, men har stadig væk behov for at få almindelig og varieret og sund mad.

Hun har også stadig behov for at få mellemmåltider og det er vigtigt at hun spiser lidt og tit, for at hendes blodsukker holdes stabilt og for at hun trives og har energi til fortsat at udvikle sig og bruge sig selv, både fysisk og ...

Annonce

... mentalt.

Ingrid skal således ikke sættes på kur, men I skal sørge for at hun spiser sundt og varieret. Hvis I forældre lever efter de gode kostråd og I så tilbyder jeres datter samme slags mad, så vil hun være dækket rigtig fint ind.

Rådene I skal følge er:
Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen
Spis mere fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen
Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød - hver dag
Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
Spis mindre fedt - især fra mejeriprodukter og kød
Spis varieret - og bevar vægten
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når I sørger for dette, så er der på nuværende tidspunkt ikke så meget mere I kan gøre. Så synes jeg at I skal glæde jer over at I har en datter som stortrives - for det må man sige at Ingrid gør! Når Ingrid bliver 2 år, så skal hun til undersøgelse hos lægen. Her vil hun blive målt og vejet og her kan I tale med lægen om, hvorvidt hendes højde og vægt passer sammen og om hvorvidt der er noget at ændre på. Man er også nødt til at se på hendes kropsbygning, for at vurdere hendes vægt...

Og med hensyn til det med vægten i forhold til at gå... tja, det kommer jo an på hvordan man ser på det. Man kan jo godt være så tyk, at man har svært ved at bevæge sig rundt, men man kan jo også blive tykkere fordi man netop ikke bevæger sig så meget:o)

Jeg synes som sagt ikke at Ingrids vægt og måden I beskriver hende på lyder problematisk, men I skal naturligvis overveje om I kan give hende anden mad end I gør og I kan også overveje om hun får for meget at spise. At tilbyde hende mad - lidt og tit, kunne måske netop gøre at hun så spiser lidt mindre af gangen... bare en tanke fra mig. Jeg ved jo slet ikke hvor store portioner hun spiser:o)

Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder