Svar: Er hun nu for tyk?
30. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Ingrids Mor
Hvor er det dejligt at høre at Ingrid trives så godt:o)
Jeg kan godt se at Ingrid ligger højt på vægt og højdekurven, men dette behøver ikke være noget problem. Det afhænger helt af, hvordan hun spiser og i øvrigt trives. Og med dette mener jeg, hvordan I har det med mad til Ingrid.
Nogle gange sker der jo det, at man, når børn bliver født små, når børn har vægtproblemer som spæde, har været meget syg osv. så får man som forældre rigtig meget fokus på om barnet spiser som det skal - fokus bliver mad og vægt. Derfor kan man som forældre nogle gange helt ubevidst komme til at give barnet for meget mad. Som forældre ved man jo at netop et stort indtag af mad normalt også vil give en god vægtøgning og derfor kan man nogle gange komme til at overfodre barnet eller tilbyde barnet mad, som ikke er det sundeste...
Men sådan behøver det ikke være og når jeg læser jeres brev, så får jeg ikke umiddelbart indtryk af at det er tilfældet hos jer - heller ikke selvom I har den historie med jer omkring Ingrid som I har... Det kan således være helt okay, at hun vejer det hun vejer.
Børn må således gerne ligge på den øverste vægtkurve, hvis de i øvrigt spiser sundt og man skal i princippet ikke sætte børn på Ingrids alder på kur, men derimod sørge for at hun spiser sundt og sufficient. Hun skal spise som I andre gør, og skal som sådan ikke spiser fedtfattigt. Hun kan såldes ikke leve af proteinrigt kød, salat og råkost, men har stadig væk behov for at få almindelig og varieret og sund mad.
Hun har også stadig behov for at få mellemmåltider og det er vigtigt at hun spiser lidt og tit, for at hendes blodsukker holdes stabilt og for at hun trives og har energi til fortsat at udvikle sig og bruge sig selv, både fysisk og mentalt.
Ingrid skal således ikke sættes på kur, men I skal sørge for at hun spiser sundt og varieret. Hvis I forældre lever efter de gode kostråd og I så tilbyder jeres datter samme slags mad, så vil hun være dækket rigtig fint ind.
Rådene I skal følge er:
Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen
Spis mere fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen
Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød - hver dag
Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
Spis mindre fedt - især fra mejeriprodukter og kød
Spis varieret - og bevar vægten
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen
Når I sørger for dette, så er der på nuværende tidspunkt ikke så meget mere I kan gøre. Så synes jeg at I skal glæde jer over at I har en datter som stortrives - for det må man sige at Ingrid gør! Når Ingrid bliver 2 år, så skal hun til undersøgelse hos lægen. Her vil hun blive målt og vejet og her kan I tale med lægen om, hvorvidt hendes højde og vægt passer sammen og om hvorvidt der er noget at ændre på. Man er også nødt til at se på hendes kropsbygning, for at vurdere hendes vægt...
Og med hensyn til det med vægten i forhold til at gå... tja, det kommer jo an på hvordan man ser på det. Man kan jo godt være så tyk, at man har svært ved at bevæge sig rundt, men man kan jo også blive tykkere fordi man netop ikke bevæger sig så meget:o)
Jeg synes som sagt ikke at Ingrids vægt og måden I beskriver hende på lyder problematisk, men I skal naturligvis overveje om I kan give hende anden mad end I gør og I kan også overveje om hun får for meget at spise. At tilbyde hende mad - lidt og tit, kunne måske netop gøre at hun så spiser lidt mindre af gangen... bare en tanke fra mig. Jeg ved jo slet ikke hvor store portioner hun spiser:o)
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske