Aktiv og livlig datter

9. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Aktiv og livlig datter

Kære Helen.

Jeg har i en del år læst en masse gode svar til andre forældre, og nu har jeg brug for dine råd.

Min mand og jeg har to børn. En dreng på 6 og så vores datter på 2 år og 9 mdr.
Vores datter er en meget livlig og nysgerrig pige, der helst vil ALT selv. Hun har et voldsomt behov for at pille ved alting. Alt skal undersøges, afprøves og rykkes fra hinanden.

Jeg har ADHD og det gør, at jeg af og til har et meget svingende energiniveau. Det gør også, at når vi har så aktiv en datter, så bliver jeg meget hurtigt udkørt mentalt.
Jeg ved at børn kan rode, men vores datter slæber det ene frem efter det andet. Bøger, klodser, sine dukker osv. Så er det spændende i 15 min. og så videre til det næste.

Jeg føler at jeg skal være over hende konstant og holde øje, fordi man aldrig ved hvad hun finder på at afprøve. Ting som vi absolut ikke vil have at hun tager er vi simpelthen nødt til at lægge væk. Det kan være mit strikketøj, kuglepenne, sæbe, drikkedunke med vand, blomsterforstøveren. Ja, jeg kunne blive ved.

Når vi spiser så er vi også nødt til at have hende mere eller ...

Annonce

... mindre pakket ind fordi hun sidder og roder med maden. Sovsen bliver taget op og klemt ud mellem fingrene. Vandglasset bliver med vilje tømt ud på bordet.

Der er tit rigtig dårlig stemning i spisesituationer fordi hun sidder på den måde. Vi skal altid have hende under opsyn, for ellers har hun smurt mad på væggen, eller tørret fingre i sin sidemands trøje.

Bortset fra alt det, så elsker hun at være med til det vi laver. Alt husligt er fedt. Hun elsker at være med i køkkenet og lave mad, eller hjælpe til i haven. Hun elsker musik og dans og hun er kreativ. Hun kan allerede tegne en mand med hovede, øjne, næse og en glad mund. Det er jeg ret imponeret af.

Jeg er selv uddannet ergoterapeut og har siddet og reflekteret over, om vores datter ikke bliver udfordret nok i det daglige, og at det kan skyldes hendes evige trang til at pille og rode ved alt? Hun taler rigtig godt af sin alder, synes jeg, men hun kender selvfølgelig ikke begrebet “at kede sig” endnu.

Er det hele bare en fase, eller kan jeg og min mand gøre noget for hende, for måske at udfordre hende noget mere?

Hilsen
Heidi.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina