Brev:
Humørsyg, pylret og kropslig urolig
20. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Humørsyg, pylret og kropslig urolig
Hej Helen
Hvor er det dejligt, at man kan få dit besyv på hverdagens små og større udfordringer, når bekymringerne melder sig og svarerne kan være svære at finde!
Om titlen antyder, har min søde datter på 3 mdr været en del pylret, humørsyg og kropslig urolig de sidste tre ugers tid. I starten har det nok været et tigerspring, og hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, det stadig drillede - men det varer vel aldrig 3 uger, eller gør det?
Hun er motorisk fremmelig, får flaske (siden hun var to mdr) og generelt i trivsel. Jeg har siden sidste brev givet hende en ekstra flaske, når hun bliver puttet til natten som en tørstslukker, og det fungerer - dejligt! Siden hun var to mdr har hun kunnet trille til begge sider, holde hovedet uden særlig støtte og har altid været meget opmærksom på omverdenen. Men dette har hun ikke gjort i ca to uger :( Nu står jeg med den oplevelse, at hun er UTROLIG pylret, spræller med benene og kroppen, drejer konstant hovedet efter diverse ting og ved ikke rigtig, hvad hun vil. Det ene øjeblik kan hun smile og nærmest sitre af begrejstring over evt hendes spillefant, hvor hun det næste bryder ud i ulykkeligt gråd! Det blev simpelthen for meget på nul komma dut!
I løbet af dagen forsøger vi med forskellige ting, og det er pt virker er hendes sansegynge, hvor hun kan ligge og snakke og smile og pludre med os, mens hun bliver gynget, og derudover er det flyveture og puslebordet. At ligge op ad vores ben og snakke og synge vil hun ikke, eller ikke aktivitetstæppet duer. Det ene øjeblik er hun fint tilpas, men det næste er hun grædende og hver at trøste.
Om dagen sover hun ikke særlig godt! Hun sover ca 1-2,5 om formiddagen, men derefter er det kun powernaps på 20-30 min. Hun spiser ca 600-800 ml om dagen, og hun vejer hvertfald 7,5 nok nærmeste 8 kg. Hun har grundet et brækket kraveben (hvilket vi først fandt ud af meget senere) haft en skævhed i nakken, som nu viser sig i at hun virker lidt låst i den ene side i hals/nakke, således hendes hovedet er bøjet til den ene side. Vi forsøger pt med kraniosakralterapi. Men da hun bliver vred over at ligge på maven, og jeg nærmest skal snyde hende ved at underholde på de underligste måder for at få hende til at ligge blot nogle sekunder, er det jo et problem. Kan det være det, der skaber den kropslig uro? Desuden mistænker vi, at hun er ved at få tænder (for tidligtt?), da hendes kinder er blusset og røde, og hun ofte gumler desperat på alt, der er i nærheden af hendes mund. Jeg har derudover bestilt en tid til ørelægen for ar tjekke hende for mellemørebetændelse, men tror ikke, det er det, som driller her. Har du nogle bud på, hvad der ellers kan spille ind?
Jeg er ved at savne min glade og smilende datter, selvom hun jo også er fantastisk trods for hende hurmørsvingninger. Bør jeg være bekymret?
Med venlig hilsen
Camilla