Humørsyg, pylret og kropslig urolig

20. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Humørsyg, pylret og kropslig urolig

Hej Helen

Hvor er det dejligt, at man kan få dit besyv på hverdagens små og større udfordringer, når bekymringerne melder sig og svarerne kan være svære at finde!

Om titlen antyder, har min søde datter på 3 mdr været en del pylret, humørsyg og kropslig urolig de sidste tre ugers tid. I starten har det nok været et tigerspring, og hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, det stadig drillede - men det varer vel aldrig 3 uger, eller gør det?

Hun er motorisk fremmelig, får flaske (siden hun var to mdr) og generelt i trivsel. Jeg har siden sidste brev givet hende en ekstra flaske, når hun bliver puttet til natten som en tørstslukker, og det fungerer - dejligt! Siden hun var to mdr har hun kunnet trille til begge sider, holde hovedet uden særlig støtte og har altid været meget opmærksom på omverdenen. Men dette har hun ikke gjort i ca to uger :( Nu står jeg med den oplevelse, at hun er UTROLIG pylret, spræller med benene og kroppen, drejer konstant hovedet efter diverse ting og ved ikke rigtig, hvad hun vil. Det ene øjeblik kan hun smile og nærmest sitre af begrejstring over evt hendes spillefant, hvor hun det næste bryder ud i ulykkeligt gråd! Det blev simpelthen for meget på nul komma dut!

I løbet af dagen forsøger vi med forskellige ting, og det er pt virker er hendes sansegynge, hvor hun kan ligge og snakke og smile og pludre med os, mens hun bliver gynget, og derudover er det flyveture og ...

Annonce

... puslebordet. At ligge op ad vores ben og snakke og synge vil hun ikke, eller ikke aktivitetstæppet duer. Det ene øjeblik er hun fint tilpas, men det næste er hun grædende og hver at trøste.

Om dagen sover hun ikke særlig godt! Hun sover ca 1-2,5 om formiddagen, men derefter er det kun powernaps på 20-30 min. Hun spiser ca 600-800 ml om dagen, og hun vejer hvertfald 7,5 nok nærmeste 8 kg. Hun har grundet et brækket kraveben (hvilket vi først fandt ud af meget senere) haft en skævhed i nakken, som nu viser sig i at hun virker lidt låst i den ene side i hals/nakke, således hendes hovedet er bøjet til den ene side. Vi forsøger pt med kraniosakralterapi. Men da hun bliver vred over at ligge på maven, og jeg nærmest skal snyde hende ved at underholde på de underligste måder for at få hende til at ligge blot nogle sekunder, er det jo et problem. Kan det være det, der skaber den kropslig uro? Desuden mistænker vi, at hun er ved at få tænder (for tidligtt?), da hendes kinder er blusset og røde, og hun ofte gumler desperat på alt, der er i nærheden af hendes mund. Jeg har derudover bestilt en tid til ørelægen for ar tjekke hende for mellemørebetændelse, men tror ikke, det er det, som driller her. Har du nogle bud på, hvad der ellers kan spille ind?

Jeg er ved at savne min glade og smilende datter, selvom hun jo også er fantastisk trods for hende hurmørsvingninger. Bør jeg være bekymret?

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi