Svar: Humørsyg, pylret og kropslig urolig
20. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille pige :)
Det kunne bestemt god lyde som om, at det er alder, udvikling og "tigerspring", som spiller ind hos jer. Og ja - et spring kan sagtens vare flere uger.. Vi taler om tigerspring i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, men det betyder jo ikke, at de ikke udvikler sig imellem disse perioder, der sker hele tiden noget:) Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", i den beskriver jeg barnets udvikling fra 0-3 år og jeg forsøger i denne bog at sætte lidt ord på, hvad barnet ville fortælle os, hvis det kunne...
Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt i 3-4 måneders alderen. Hun begynder nu at opleve verden lidt større og mere bevidst. Hun fornemmer mere tydeligt rummet, hun er i, hun kan se længere, kikke fra den ene ende af rummet til den anden, hun har generelt større rumfornemmelse nu. Når du sidder og giver hende mælk og far kommer ind i stuen, så vil hun slippe flasken og kikke efter far. Hun kan også finde på at slippe, smile til dig, tage fat i flasken, spise lidt igen, atter slippe, pludre med dig osv. Og på den måde synes hun lige pludselig, at det er mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring jer, end det f.eks. er at spise.
Hun vil også skelne mere og mere bevidst mellem kendt og fremmed. Hun kan f.eks. begynde at protestere eller blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældre eller andre kikker for meget på hende, eller tager hende op og vil holde hende. Hun skelner også mellem om hun er hjemme eller ude, - mange forældre oplever f.eks. at børn i denne alder bliver kede af det, når de er i byen, men lige så snart de træder ind af døren derhjemme, så falder barnet helt til ro og opfører sig som om, at intet er sket...
Søvnen ændrer sig nu. Hun begynder f.eks. at powernappe mere i løbet af dagen og sover ikke længere helt så lange lure som tidligere. Hos os voksne er søvnen inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt, men hos det lille barn, er søvnen ikke inddelt på samme måde - men netop nu, så begynder søvnen at indeholde flere stadier og begynder således lidt i sammensætning at minde lidt om den måde, som vi voksne sover på. Det betyder, at jeres datter har en alder lige nu, hvor hun kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Mange forældre vil opleve, at barnet måske vågner efter 20-45 minutter og har svært ved at komme videre i søvnen og at barnet har brug for at blive vugget, kærtegnet, få sut, få lidt mere mælk osv. for at sove videre.
Hun kan ofte have en rytme, hvor hun er vågen om aftenen. Hun går måske ikke i seng til natten før klokken er 22 - i stedet nyder hun at være sammen med jer om aftenen, lege, pludre, bare være sammen med jer - og det ændrer sig igen, når hun bliver ældre. Men du kan naturligvis godt blive frustreret, hvis du tror, at hun skal sove kl 20 og hun ikke sover før senere:)
Og jeg tænker altså, at det netop er det, at hendes søvn fysiologisk ændrer sig, og det at hun mentalt ændrer sig og begynder at opleve mere, som gør, at du lige nu oplever en ændring.
Prøv om du kan få skabt en rytme i hverdagen, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en lang lur. Det kan du f.eks. gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen.
Imellem sine lure skal hun være vågen og aktiv, så du på den måde hjælper hende til at få en dag, som er inddelt i perioder, hvor hun bruger sig selv motorisk og mentalt og perioder, hvor hun så hjælpes til at sove. Hun er efterhånden ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og nogle gange vil hun f.eks. godt kunne gabe - ikke fordi hun er træt og skal puttes, men fordi hun keder sig og har brug for, at I leger lidt mere. Nogle gange kan hendes opvågninger altså skyldes, at du skal ændre lidt på rytmen, så hun måske puttes lidt senere, er mere aktiv, når hun er vågen osv.
Med hensyn til hendes brækkede kraveben, så kan det naturligvis godt gøre det svært for hende at ligge på maven og løfte sig op på albuerne - man kan godt forestille sig, at det gør ondt, og at hun derfor stritter imod. Derudover er det rigtig godt og super vigtigt, at I er opmærksomme på at få løsnet op i hendes nakke og skulderparti, måske vil hun have glæde af fysioterapi...
Hun kan sagtens være ved at få tænder, selvom hun ikke er ældre, det er set før. Mange børn er dog 6 måneder eller mere, før de får de første tænder - men ja, det er også en mulighed hos jeres datter:)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske