Brev:
Bange for andre børn
27. marts 2015
Alder:
3 år
Bange for andre børn
Kære Helen.
Jeg skriver fordi jeg simpelthen mangler nogle gode råd til hvordan jeg håndterer en problematisk børnehavestart.
Min søn fylder 3 i april og startede i børnehaven 1. marts. Før gik han i dagpleje, og det sidste år har han været den store, mens de tre andre piger han gik med, var et år yngre end ham. Her var han meget tryg og glad.
Han er generelt en glad dreng, sprogligt dygtig, kærlig og let at have med at gøre, men også lidt forsigtig. Han er åben over for fremmede voksne: smiler til dem og vil gerne i kontakt, men andre børn…. Andre børn er han nærmest angst for. Han vil helst ikke være steder eller deltage i aktiviteter, hvor andre børn løber omkring, som fx til gymnastik, hvor han hele tiden skulle have mig lige i nærheden og helst ikke ville prøve redskaber, som andre børn var på samtidig.
Den første uge i børnehaven gik sådan rimelig godt. Vi var tilfredse. Men så blev han syg. Han var syg i mere en 2 uger, og er først i denne uge kommet tilbage til børnehaven, og det går slet ikke godt. Han græder meget i løbet af dagen, leger ikke rigtig med de andre børn, siger han ikke vil ind til de andre børn, og om morgenen siger han også, at han ikke vil i børnehave.
Vi taler meget positivt om børnehavnen, snakker om hvor sjovt det er der oppe med nye ting, man kan lege med, og andre børn man kan lege med, men prøver også at tale lidt om, at man ikke behøver at være bange for de andre børn. Jeg VED godt, at han ikke har været der så længe, hvis man tæller dage (ca. 10 dage ialt), men jeg synes jeg har brug for et godt råd til, hvordan jeg bedst hjælper min forsigtige dreng godt i gang igen. Han er tryg ved pædagogerne, så det er mest det der med at håndtere de andre børn, jeg føler kan være problematisk. Og jeg VIL jo så gerne at han får nogle legekammerater, som han jo ikke helt har haft på samme måde i dagplejen, fordi han alligevel har været noget langt fra de andre børn rent aldersmæssigt.
Jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej - og berolige mig lidt - med nogle gode råd.
Mange hilsner
Eva