Brev:
Hvor meget må/bør børn lære?
20. juni 2012
Alder:
21 mdr.
Hvor meget må/bør børn lære?
Hej Helen
Vi har en datter på knap 21 måneder. Glad, aktiv, forstår stort set alt vi siger og er rigtigt god til at snakke. Kan godt lave sætninger med 4-5 ord (ikke altid udtalt rigtigt men vi forstår 80-90% af hvad hun siger). Hun kan genkende 4-5 fugle ud fra lyden (vi bor nær skov), kan nogle af farverne selvom de også nogle gange blandes sammen og er også begyndt at tælle lidt. Hun kan sige remsen op til 7, men kan tælle 2.
Uden at være medlem af mensa, så har både min mand og jeg prøvet at gå i skole og være foran så vi sad og kedede os og lavede opgaver der passede til højere klassetrin. Så der er sandsynlighed for at vores datter også har fået nogle fornuftige gener videregivet fra os uden lige at skulle gøre hende til noget "Wonderkid".
Min mand er nu bekymret for om vi får lært hende for meget, så hun også kommer til at kede sig i skolen. Kedsomhed var det han oplevede som det største problem. Hvilket så også gjorde det svært pludselig at skulle til at lave noget på de videregående uddannelser, hvor der altså var behov for at forberede sig hjemmefra og lektierne ikke bare kunne nås i frikvartererne.
For mit vedkommende genkender jeg også manglen på "lektiedisciplinen" men synes primært problemet har været mobning i folkeskolen, fordi det ikke var smart at ville lære noget. Så det er mere min bekymring. Men samtidig ærgrer jeg mig over at jeg ikke har lært så meget som jeg kunne have, hvis jeg havde fået muligheden og synes at min datter skal have lov at drage fordel af at kunne lære. Ikke for at pace hende til noget, men den del hun kan lege ind nemt nu synes jeg lige så godt hun kan få lov til.
Min mand synes ikke det er en fordel hvis hun allerede nu lærer at tælle for netop ikke at ende med at kede sig når hun starter i skole. Men jeg har spurgt dagplejemoren og derhenne øver de sig i at tælle og jeg har opfattelsen af at man i dag kan mere når man starter i børnehaveklasse end dengang hvor vi gik der. Hvor man ingenting kunne og skulle bruge første år på at lære at sidde stille og brugte tiden på at lege, brodere i karklude og synge sange (som jeg husker det).
En af vores venners datter som skal starte i skole efter sommerferien kan allerede regne lidt og der tænker jeg også at hun kommer til at kede sig og det er jo ikke den bedste start på et skoleliv. Men jeg synes heller ikke det kan være meningen at man skal holde igen for ikke at stikke ud.
Men dengang jeg selv gik i skole oplevede jeg også en pige der hoppede børnehaveklassen over fordi hun havde lært at læse af storesøsteren og var vildt skuffet over så lidt de skulle lære men da hun så gik i 5-6 klasse blev det et problem at hun var 1 år yngre end klassekammeraterne fordi hun ikke var lige så moden og så gav det sociale problemer. Og da jeg selv har kæmpet med dem er det ikke noget jeg ønsker at "forære" min datter.
I teorien er der jo noget der hedder differentieret undervisning men praksis er jo desværre ofte anderledes og jeg ønsker naturligvis ikke at give hende et forspring som på sigt bliver en hæmsko ifht. motivationen til at gå i skole (hvis det er for kedeligt) eller for ikke at blive mobbeoffer, fordi hun kan for meget fra starten.
Så spørgsmålet er:
1 - Hvad er "normalt" at kunne når man starter i børnehaveklasse i dag?
2 - Hvad er din holdning til om vi bør holde lidt igen med lærdommen for ikke at give hende problemer senere.
3 - Hvad er det ok og normalt at kunne når hun er hhv. 2, 3 og 4 år
På forhånd tak