Hvor meget må/bør børn lære?

20. juni 2012

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Hvor meget må/bør børn lære?

Hej Helen

Vi har en datter på knap 21 måneder. Glad, aktiv, forstår stort set alt vi siger og er rigtigt god til at snakke. Kan godt lave sætninger med 4-5 ord (ikke altid udtalt rigtigt men vi forstår 80-90% af hvad hun siger). Hun kan genkende 4-5 fugle ud fra lyden (vi bor nær skov), kan nogle af farverne selvom de også nogle gange blandes sammen og er også begyndt at tælle lidt. Hun kan sige remsen op til 7, men kan tælle 2.

Uden at være medlem af mensa, så har både min mand og jeg prøvet at gå i skole og være foran så vi sad og kedede os og lavede opgaver der passede til højere klassetrin. Så der er sandsynlighed for at vores datter også har fået nogle fornuftige gener videregivet fra os uden lige at skulle gøre hende til noget "Wonderkid".

Min mand er nu bekymret for om vi får lært hende for meget, så hun også kommer til at kede sig i skolen. Kedsomhed var det han oplevede som det største problem. Hvilket så også gjorde det svært pludselig at skulle til at lave noget på de videregående uddannelser, hvor der altså var behov for at forberede sig hjemmefra og lektierne ikke bare kunne nås i frikvartererne.

For mit vedkommende genkender jeg også manglen på "lektiedisciplinen" men synes primært problemet har været mobning i folkeskolen, fordi det ikke var smart at ville lære noget. Så det er mere min bekymring. Men samtidig ærgrer jeg mig over at jeg ikke har lært så meget som jeg kunne have, hvis jeg havde fået muligheden og synes at min datter skal have lov at drage fordel af at kunne lære. Ikke for at pace hende til noget, men den del hun kan lege ind nemt nu synes jeg lige så godt hun kan få lov til.

Min mand synes ikke det er en fordel hvis hun allerede nu lærer at tælle for netop ikke at ende ...

Annonce

... med at kede sig når hun starter i skole. Men jeg har spurgt dagplejemoren og derhenne øver de sig i at tælle og jeg har opfattelsen af at man i dag kan mere når man starter i børnehaveklasse end dengang hvor vi gik der. Hvor man ingenting kunne og skulle bruge første år på at lære at sidde stille og brugte tiden på at lege, brodere i karklude og synge sange (som jeg husker det).

En af vores venners datter som skal starte i skole efter sommerferien kan allerede regne lidt og der tænker jeg også at hun kommer til at kede sig og det er jo ikke den bedste start på et skoleliv. Men jeg synes heller ikke det kan være meningen at man skal holde igen for ikke at stikke ud.

Men dengang jeg selv gik i skole oplevede jeg også en pige der hoppede børnehaveklassen over fordi hun havde lært at læse af storesøsteren og var vildt skuffet over så lidt de skulle lære men da hun så gik i 5-6 klasse blev det et problem at hun var 1 år yngre end klassekammeraterne fordi hun ikke var lige så moden og så gav det sociale problemer. Og da jeg selv har kæmpet med dem er det ikke noget jeg ønsker at "forære" min datter.

I teorien er der jo noget der hedder differentieret undervisning men praksis er jo desværre ofte anderledes og jeg ønsker naturligvis ikke at give hende et forspring som på sigt bliver en hæmsko ifht. motivationen til at gå i skole (hvis det er for kedeligt) eller for ikke at blive mobbeoffer, fordi hun kan for meget fra starten.

Så spørgsmålet er:

1 - Hvad er "normalt" at kunne når man starter i børnehaveklasse i dag?
2 - Hvad er din holdning til om vi bør holde lidt igen med lærdommen for ikke at give hende problemer senere.
3 - Hvad er det ok og normalt at kunne når hun er hhv. 2, 3 og 4 år

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet