Brev:
Sprog 18 mdr
20. marts 2012
Alder:
18 mdr.
Sprog 18 mdr
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi min søn på næsten 1½ år stort set ikke snakker... Det er frustrerende at læse alle vegne at den alder han har nu siger barnet som regel små sætninger osv.
Han siger meget "hov" og ellers er det faktisk kun hej og tak. Indimellem har han forsøgt at sige lidt "sil" efter hans søster Cecilie, men det er meget lidt. Ikke engang mor eller far...
Han forstår rigtig meget, uanset hvad man spørger ham om peger han rigtigt eller gør hvad man beder om. Som at hente et glas, sæt dig på numsen, hent dine støvler, vil du med ud, skal vi gå op af trappen, vil du i bad osv osv... Han virker også meget frustreret over ikke at kunne sige på den måde han peger og græder og vi gør virkelig meget ud af at vise ham forståelse og prøve os frem og snakke meget med ham i børnehøjde og læse billedbøger osv osv, men der sker ikke rigtig noget. ...
...
Dagplejen er også begyndt at snakke om hun synes sproget skulle til og igang nu og hun fornemmer det samme som vi gør... Men når man har ham f.eks. på puslepladsen med øjenkontakt og taler til ham forsøger han slet ikke at gentage osv... Nu lyder det som om han ikke siger noget, men der kommer altså lyder ud men intet vi forstår, det guu, ujs, daa osv...
Han har generelt været hurtig til mange ting, motorisk, gik før han var 1 år og kommer vidt omkring, både løber og kravler op og gør tilløb til at hoppe, men det bekymrer mig med sproget.
Har du gode råd til hvordan vi kan hjælpe ham yderligere på vej, skal vi bare være tålmodige eller henvende os nogle steder?? (det er vel for tidligt at snakke om talepædagog ikk...)
Vores datter på 3 år sagde mange forståelige ord som 16 måneder, og ved godt man ikke må sammenligne, men det bekymrer mig bare lidt...
Kærlig hilsen D