Sprog 18 mdr

20. marts 2012

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Sprog 18 mdr

Hej Helen.

Jeg skriver til dig fordi min søn på næsten 1½ år stort set ikke snakker... Det er frustrerende at læse alle vegne at den alder han har nu siger barnet som regel små sætninger osv.

Han siger meget "hov" og ellers er det faktisk kun hej og tak. Indimellem har han forsøgt at sige lidt "sil" efter hans søster Cecilie, men det er meget lidt. Ikke engang mor eller far...

Han forstår rigtig meget, uanset hvad man spørger ham om peger han rigtigt eller gør hvad man beder om. Som at hente et glas, sæt dig på numsen, hent dine støvler, vil du med ud, skal vi gå op af trappen, vil du i bad osv osv... Han virker også meget frustreret over ikke at kunne sige på den måde han peger og græder og vi gør virkelig meget ud af at vise ham forståelse og prøve os frem og snakke meget med ham i børnehøjde og læse billedbøger osv osv, men der sker ikke rigtig noget. ...

Annonce

...

Dagplejen er også begyndt at snakke om hun synes sproget skulle til og igang nu og hun fornemmer det samme som vi gør... Men når man har ham f.eks. på puslepladsen med øjenkontakt og taler til ham forsøger han slet ikke at gentage osv... Nu lyder det som om han ikke siger noget, men der kommer altså lyder ud men intet vi forstår, det guu, ujs, daa osv...

Han har generelt været hurtig til mange ting, motorisk, gik før han var 1 år og kommer vidt omkring, både løber og kravler op og gør tilløb til at hoppe, men det bekymrer mig med sproget.

Har du gode råd til hvordan vi kan hjælpe ham yderligere på vej, skal vi bare være tålmodige eller henvende os nogle steder?? (det er vel for tidligt at snakke om talepædagog ikk...)

Vores datter på 3 år sagde mange forståelige ord som 16 måneder, og ved godt man ikke må sammenligne, men det bekymrer mig bare lidt...

Kærlig hilsen D

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder