Svar: Sprog 18 mdr
20. marts 2012
Alder:
18 mdr.
Kære D
Tak for dit brev :)
Den sproglige udvikling forløber meget forskelligt fra barn til barn. Nogle børn taler hurtigt og taler i lange sætninger, nogle børn taler senere og taler med få ord, nogle børn de taler rent og tydeligt og er lette at forstå, andre børn taler utydelige, har svært ved visse konsonanter osv.
Gennemsnitligt vil den sproglige udvikling forløbe nogenlunde sådan her:
Omkring 12 måneder: Barnet begynder at pege på genstande, som det gerne vil have fat i, genstande som det gerne vil have du ser på. Barnet kan f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når man så svarer 'det er en bold', så vil barnet forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Omkring 14 måneder: Barnet begynder at følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser hvordan og sige "klappe". Det kan også være at kaste med en bold, hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden. Barnet begynder i denne alder også at pege på f.eks. en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Omkring 16 måneder: Barnet begynder at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far. Far udtales ofte "bar" og mor som "maaa" eller "mo".
Barnet begynder også at forstå et nej, vil stadig en gang imellem overhører det fordi udforskningstrangen er for stor, men det ved godt at hvad nej betyder. I denne alder vil de fleste børn kunne forstå ca 70 ord - de udtaler dem ikke selv, men forstår hvad man siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder: Sproget tager mere og mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv.
Omkring 20 måneder: Barnet begynder at bruge flere og flere navneord og siger af sig selv små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 24 måneder: Barnet begynder at sætte små ord sammen til små sætninger f.eks. "min bil" eller "de bar" (i betydningen der er far). Og det er i 2 års alderen at sproget rigtigt begynder at tage fart.
Jeres dreng lyder til gerne at ville kommunikere og han lyder også til at have et stort ordforråd, han forstår hvad I siger og I kan fint give ham små opfordringer og han følger dem. Han peger og gestikulerer og forsøger at bruge sproget, men bliver naturligt frustreret, når han ikke bliver forstået eller ikke kan kommunikere det ud, som han gerne vil :) Det er dog vigtigt at han har lysten til at kommunikere og det lyder som om at det nok skal komme.
Det er for tidligt med fast træning af talepædagog, de fleste talepædagoger ser ikke børnene før de er omkring 2 1/2 - 3 år gamle. Men der sker dog ikke noget ved at du ringer til talepædagogen og taler med vedkommende. Der er en talepædagog i kommunen du kan ringe til. Så kan du få lidt råd til hvordan I kan arbejde med sproget derhjemme og du kan også høre, hvornår du skal reagere :)
Og så vil det også være en rigtig god idé at du får din drengs hørelse tjekket. Det kan en ørelæge gøre og du behøver ikke henvisning for at få tid hos en ørelæge. Det er en forudsætning for sproget at han kan høre og hvis han f.eks. har væske på ørerne, så vil det godt kunne påvirke hans sprog.
Det kan være en god idé at lave et lille fotoalbum med billeder af ting som I omgiver jer med i hverdagen og som jeres dreng kender. Det kan være et billede af ham selv og af jer, det kan også være et billede af stedet I bor, af hunden, bedsteforældre, yndlingslegetøjet osv. Det kan være rigtig dejligt at tale om ting, som han kender og på den måde stille og roligt lære ordene.
Det er en rigtig god idé at synge fagtesange og sange hvor man danser og bruger kroppen samtidig med at der synges. Når man bruger sin krop og laver fagter samtidig med at man bruger sproget, fordi man synger, så styrkes sprogrytmen og de vigtige ord i sangen.
Det kan være en rigtig god idé at læse bøger, som handler om hverdagen og ting han oplever og som kan indvitere til dialog. Bøger, hvor man skal lede efter bestemte ting kan også være rigtig gode "en slags Find Holger" for små børn. Generelt er bøger, som indeholder et stort billede og en ramme med illustrationer en rigtig god idé, fordi du kan vise billedet / illustrationen i rammen og så kan I sammen lede efter det på det store billede og på den måde få gentaget ord igen og igen.
Brug sproget i hverdagen, sætter ord på de ting I gør og sætter ord på det han peger på "vil du gerne banan?", "nu skræller mor bananen", "mmm banan smager godt!" osv. så han hører ordet banan sagt igen og igen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske