Brev:
Tandbørstning - 17 mdr.
12. juni 2011
Alder:
17 mdr.
Tandbørstning - 17 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dit sidste svar! Det hjalp allerede første aften at lægge hende ved 21tiden og efter 4 dage var vi tilbage til kl.20, så det var rigtig dejligt:-)
Min spørgsmål denne gang drejer sig om tandbørstning.
Det har skiftet meget, hvordan vores datter har haft det med at få børstet tænder, men vi har generelt prøvet at gøre det til en hyggelig stund og undgå at tvinge hende til det, og med forskellige tiltag fra periode til periode (eltandbørste, spejl, vende på hovedet, "børste" med en stofble, børste bamses tænder, se video på kameraet, ...osv. osv.:o) er det for det meste lykkedes at få det gjort uden gråd. Men nu er vi løbet tør for gode idéer og de fleste dage er hun ret modvillig.
Ritualet har gennem længere tid været, at hun henter tandbørste og kamera (bliver rigtig glad, når vi siger, at vi skal se video og børste tænder og forstår at det er det, der skal ske), hun lægger sig på sengen sammen med far og ser video, mens mor børster tænder. Det er gået rigtig fint i en lang periode, men nu er hun begyndt at stikke tungen i vejen, lukke munden stramt sammen, vride sig og vende hovedet til side. Hun er i første omgang ikke ked af det, men hvis jeg så, efter flere forsøg, vælger at forsøge at gøre det alligevel, så bliver hun for det meste helt ulykkelig og vrider sig og bider meget hårdt sammen.
Jeg kan virkelig ikke komme til med tandbørsten og synes jo udover det, at det er rigtig dumt og synd for hende, at hun bliver så ked af det. Men hvad gør jeg? Jeg er jo også bange for at hun skal få huller i tænderne. Har læst flere steder, at man bare skal holde dem blidt og få det hurtigt overstået, men det er altså desværre helt umuligt med min datter. Hun kæmper virkelig med al sin kraft, så hvis jeg skal tvinge det igennem, vil vi være nødt til at være to om at holde arme, ben og hovedet og tvinge kæben op, og det virker jo bare helt forkert:-(
Tror hun er lidt af en fighter - vi skulle have taget en blodprøve på hende på hospitalet, da hun var 1 år og vi var desværre nødt til at være to om at holde hende og selv da sagde sygeplejersken at armen ikke lå i ro (virkelig ikke en rar oplevelse:-(
Håber du har et godt råd til hvad vi kan gøre?
De bedste hilsner
Louise
PS: Hun har fået et par kindtænder her på det sidste og måske er der flere på vej (hun savler i hvert fald meget for tiden og har hånden meget i munden), så det spiller jo sikkert ind. Men tænker, at jeg jo er nødt til at få børstet tænderne alligevel...