Svar: Tandbørstning - 17 mdr.
12. juni 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Louise
Dejligt at høre at I har kunne bruge mit tidligere råd :)
Det lyder som om at I allerede har forsøgt alt for at tandbørstningen skal lykkes på en god måde - og ikke som om at I kan gøre så meget mere ...
Det lyder også som om at kindtænder og smerter i munden, får jeres datter til at protestere lidt ekstra i øjeblikket og det gør i hvert fald ikke tingene lettere.
Mit råd til dig er, at det nok er vigtigt at du lige nu accepterer at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og så må du derefter øge antallet af tænder der børstes, i takt med at hun atter bliver fortrolig med det.
Du skal prøve at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder. Og så er det vigtigt, at du gør det så kort tid som muligt, og at selve tandbørstningen ikke trækker ud.
Lige nu er det kortvarigt og i takt med at hun så bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden.
Du kan evt. synge en lille sang, så hun lytter og kan følge med og ved at når I kommer til en bestemt strofe, så er tandbørstningen slut. Det kan måske hjælpe hende til at acceptere det, fordi hun på den måde selv kan følge med i, hvor lang tid der går. Man kan også prøve med en elektrisk tandbørste der spiller en melodi imens man skal børste og så forklare hende kort at "tænderne børstes mens melodien spiller" - nu er det slut, fordi det på samme måde giver hende idé om, at det er en periode og så stopper det igen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske