Voksenkontakt - gammelklog

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Voksenkontakt - gammelklog

Hej Helen

Olivia er ved at være en stor pige nu, og skal starte i børnehave meget snart - og derfor har vi brug for at høre, hvordan du tænker vi støtter hende bedst muligt.

Som jeg tidligere har skrevet til dig om, er hun en meget udadvendt pige på mange områder - men stort set kun overfor voksne. Hun tager kontakt, snakker osv. - indimellem også for meget, som jeg også har nævnt tidligere.

Men hun bliver ofte stille, tilbageholdende og observerende når hun er sammen med andre børn, især børn på hendes egen alder eller yngre - og skal støttes og opfordres til at tage initiativ til leg. I dagplejen går det ok, men det er selvfølgelig de samme 3 børn hun er sammen med hver dag - og vores dagplejemor er god til at hjælpe med, at sætte lege i gang. Men hvis de eksempelvis har været i legestue, hvor der mødes 5 dagplejemødre med børn - og vi spørger Olivia, hvem der var der og hvem hun har leget med, nævner hun udelukkende navnene på de voksne, der har været der.

Det samme sker, hvis vi nævner at i dag kommer eksempelvis Nanna og leger - så spørger hun om Nannas mor er med, og siger; jeg glæder mig til Nannas mor kommer. Når de så kommer, er det Nannas mor hun tager kontakt til, gerne vil vise sit værelse, sit legetøj osv. Vi forsøger selvfølgelig at støtte hende i, at få gang i en leg med Nanna - men ligeså snart vi trækker os lidt tilbage, søger hun væk, og tager i stedet kontakt med enten os eller i dette eksempel, Nannas mor.

Hun har et rigtig godt sprog, et stort ordforråd og har haft det længe - og folk bliver ofte imponeret over hendes sprog, og hun får derfor en del opmærksomhed på dette.
Samtidig interesserer hun sig rigtig meget for bogstaver, tal og farver - hun kan stort set hele ...

Annonce

... alfabetet og kan tælle til 30.

Hun er meget opmærksom og har en rigtig god hukommelse, hvor hun eksempelvis kan huske teksten i en bog og retter os, hvis vi læser et ord forkert - og hun kan huske ting der skete for meget lang tid siden (eksempelvis tilbage fra sommer- og efterårsferien).

Men det der bekymrer os og som vi gerne vil have dit syn på, er børnehavestart. Hvordan støtter vi hende bedst muligt i især det sociale liv, der er i en børnehave? Hun er jo en lille pige der er langt fremme på det sproglige område - men der som vi ser det, har det lidt svært på andre områder.

Vi har snakket med vores dagplejemor, som også har snakket med dagplejepædagogen om det. De mener begge, at det skal hun nok klare - og at det nok også hænger sammen med, at de andre børn i dagplejen ikke har det sprog og de interesser, hun har - og at hun derfor søger mest voksenkontakt, da hun her bliver "forstået".

Men vi kan nu stadig godt se nogle udfordringer ved en børnehavestart!! - og vil gerne høre dit syn på dette.

Samtidig vil vi gerne høre dig om, hvordan vi skal forholde os - og støtter hende bedst muligt i forhold til interessen for bøger, bogstaver og tal...? For at være helt ærlige, synes vi begge at det var lidt underligt og havde lidt svært ved at forholde os til, at hun så tidligt (for ca. 6 mdr. siden) begyndte at interessere sig så meget for dette. Men hun er simpelthen så interesseret i det, og elsker at finde bogstaver på skilte, i bøger osv. og snakke om hvilke ord, der starter med hvad - og vi har også vænnet os til det og deltager selvfølgelig i hendes initiativer på dette område.

Vi håber, du kan finde hoved og hale i brevet - det blev vist lidt rodet...

Venlig hilsen
Olivias mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor