Brev:
Urolig dreng - 20 mdr.
21. februar 2011
Alder:
20 mdr.
Urolig dreng - 20 mdr.
Kære Helen.
Jeg vil prøve at beskrive min dreng for dig, og så håber jeg, at du vil give dit besyv med, hvad du synes, jeg skal gøre...
Det er en lidt diffus situation at beskrive, men ja, jeg prøver :o)
Min dreng blev født ved en meget hurtig fødsel og var meget grædende på fødegangen. Sundhedsplejersken roste ham for at være godt med motorisk og han tog fint på i vægt. Jeg har ammet ham og gør det stadig faktisk, dog begrænset til morgen og aften - nogle gange springer jeg over, når jeg kan mærke "snyde mig til det". Jeg vil jo helst, at han helt kan undvære det på et tidspunkt.
Som sagt har han altid været meget fysisk dygtig, men appetitten har det knebet med. Det er som om, at han har haft svært ved at bearbejde indtryk, både fysisk men også psykisk. Det med at få mad ind i munden, de forskellige konsistenser som mad nu en gang har osv. har krævet enormt meget tid og tålmodighed fra min side.
Han har været ørebarn siden han var 8 mdr. og frem til han var 13 mdr. hvor han endelig fik dræn i ørerne. Der har været væske on and off fra nov. 2009 til august 2010 hvor han endelig fik dræn i ørerne.
Jeg troede, at dét hjalp på søvnen, men det gjorde det desværre ikke. Han sover MEGET uroligt. Jeg har hele tiden tilskrevet udviklingen, at det måtte være derfor. Eller at det var pga. ørerne og at han nu skulle vænne sig til, at det ikke gjorde ondt i ørerne, når han sov. Søvnmønstret varierer.
Nogle gange kan han godt være vågen i flere timer om natten, hvor han bare sidder og kigger eller vil ud af sengen. Han virker frustreret og ked af det. Andre gange føles det som om, han vågner 15 gange i løbet af en nat. Hans fødder har et helt andet liv om natten. Jeg ved det lyder sjovt, men det er måske en hæmning for ham. Han kan slet ikke slappe af i fødderne og har aldrig kunnet. Eller hænderne for den sags skyld. Han sparker imod alt, hvad han kommer i nærheden af, støder og puffer med fødderne - enten er det det, der gør at han ikke kan sove, eller også må det være en anden årsag.
I vuggestuen siger de, at han har svært ved at være i ro. At han ofte bare farer rundt og ikke kan sidde stille ret lang tid ad gangen og koncentrere sig om en ting - men at når de så kan fastholde ham i det, så lægger de mærke til, at han faktisk så endelig slapper af og har det rart. De bemærker også, at han har lettere ved at fordybe sig i ting udenfor på legepladsen.
Derhjemme er han på samme måde. Jeg har svært ved at få ham til at sidde stille i mere end 2 min. ad gangen og fx. lægge puslespil. Så rejser han sig op og går omkring, hvileløst og virker nogle gange frustreret. Det er mit barn nr. et og det er svært at forholde sig til, om det her er normalt og jeg bare bekymrer mig for meget eller om der reelt er noget om snakken.
Det skal nævnes, at pædagogerne i vuggestuen har spurgt om de må lade deres børnefysioterapeut kigge på ham. De er nemlig i tvivl om, om hans motorik nu er så god, som de hele tiden har troet. I og med at han farer sådan rundt, så mener de, at hans balance måske faktisk er dårlig. At han måske ligefrem bliver "søsyg", når han ligger ned (og så tænker jeg bare, om det måske er svaret på den dårlige nattesøvn?). Børnefyssen kommer i næste uge og kigger på ham.
Derhjemme er han meget morsyg. Jeg er alene med ham og jeg har nok haft en tendens til at bære ham meget rundt, hvis han har klynket lidt. han har været med til at lave adskillige gang aftensmad på min arm osv. osv.
Jeg har bestilt tid ved lægen for at se, om han kan udelukke det mest håndgribelige - nemlig at han har ondt nogle steder. Jeg tror dog ikke, at det er dét, så jeg frygtelig gerne, om du vil give dit besyv med og komme med alle de råd, du kan komme på !
Mange tak for en rigtig god brevkasse.
Venlig hilsen
mig.