Svar: Urolig dreng - 20 mdr.
21. februar 2011
Alder:
20 mdr.
Kære du
Tak for din fine beskrivelse af din dreng :)
Jeg synes det er rigtig godt at få en fysioterapeut til at se på din dreng. Når jeg læser din beskrivelse så tænker jeg, at han godt kunne have det, som hedder sansemotoriske problemer / problemer med sin sanseintegration.
Dette kan vise sig på forskellig måde, nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro.
Børn med sansemotoriske problemer, vil ofte have rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser og de har meget svært ved at fornemme deres krop - det er derfor arme og hænder ofte hele tiden er i bevægelse. De vil ofte også have svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner.
Det behov jeres dreng har for at mærke med sine fødder, sparke med fødderne, mærke modstand med fødderne - det kunne faktisk godt være et sansemotorisk problem. Og man kan her gå ind og lave "børste-øvelser" med ham, det vil fysioterapeuten kunne fortælle jer om.
Børn vil også nogle gange have glæde af at sove med en kugledyne, som er en speciel dyne, der kan lægge sig omkring dem og give dem fysisk ro. Det er en ret dyr løsning og ikke noget I skal ty til lige nu, men I skal vide at det findes.
Man mener at ca. 10% af alle børn, har sanseintegrationsproblemer. Nogle har overfølsomhed for lys, lyd og lugt, andre har dårlig balance, de bliver let svimle, vil ikke klatre op. Nogle reagerer kraftigt på tøj der strammer, elastikker, bånd osv. på tøj, andre søger ekstreme sansepåvirkninger, sparker, slår osv. for at mærke sig selv osv.
Behandlingen er sansemotorisk træning, som faktisk minder om leg. Her skal barnet hoppe, trille, gå balance, slå koldbøtter, gribe og kaste en bold, gynge i hængekøje osv. Og en del af behandlingen kan også være at barnet f.eks. skal "børstes" på kroppen, have massage, rulles ind i et tæppe eller lignende.
Som sagt er det super med en fysioterapeut, nogle af disse er også uddannet i netop sanseintegrationsproblemer hos børn. Hun/han ved ganske givet en del om dette emne. Ellers er der privatpraktiserende ergoterapeuter, som tilbyder undersøgelse og behandling.
Du kan søge på "sanseintegration" og "sansemotorisk træning", så kan du læse meget mere om dette og se om noget af det måske passer på din dreng :)
Fortsat held og lykke! Glæder mig til at høre, hvad fysioterapeuten har sagt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske