Brev:
Nægter at få børstet tænder
26. oktober 2010
Alder:
21 mdr.
Nægter at få børstet tænder
Hej Helen
Jeg har en datter på 20 mdr., som nægter at få børstet tænder. Egentlig har det altid været et problem, men vi har efter lange kampe fået lov til at børste tænderne ved at synge lidt samtidig. Nu går den så ikke mere, lige så snart hun ser vi tager tandbørsten i hånden bryder hun ud i gråd.
Hun får altid lov til at sidde og børste tænderne "selv", hvorefter vi så forsøger at børste dem. Dette er nærmest en umulig sag. Hun sparker, vender og drejer sig og er helt umulig at holde. Vi vil ikke holde for fast på hende. Da det har været et problem, som startede allerede da hendes første tand kiggede frem, spurgte vi dengang vores sundhedsplejerske til råds. Hun sagde at hvad angår tandbørstningen, er det det eneste tidspunkt, hvor man kan tvinge sit barn til at gøre noget hun ikke har lyst til.
Jeg synes dog, at der burde ske en udvikling og at hun gerne måtte blive lidt mere medgørlig i forhold til det at få børstet tænder. Det er absolut ikke rart at skulle tage de kampe flere gange om dagen. Har du nogle gode råd til, hvordan hun kan blive okay med at få hendes forældre til at børste hendes tænder?
Det er det eneste problem vi har med hende, men det fylder enormt meget, fordi jeg så gerne vil passe på hendes tænder. Jeg er blevet fortalt, at jeg selv var på præcis samme måde, da jeg var barn, forskellen er bare at jeg ikke vil opgive kampen med min datter. Jeg tager ansvaret (også) for at få børstet hendes tænder, tanken om huller i sådan en lille puslings tænder er ikke rar.
På forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Alberthes mor