Svar: Nægter at få børstet tænder
26. oktober 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Alberthes mor
Det er vigtigt at du får gjort din datter tryg ved situationen. Som du beskriver det, har det været en mere eller mindre magtkamp gennem måneder og lige nu, er din datter så utryg ved situationen at hun begynder at græde, bare du nærmer dig med tandbørsten ..
Derfor skal hun gøres fuldstændig tryg ved det hele og I er et eller andet sted nødt til at få startet lidt forfra ... :)
Det vil være en og idé at give hende lidt forskellige tandbørster at lege med, så hun finder ud af, at tandbørsten ikke er farlig. Du kan evt. forsøge om du kan finde en dukke med en tand i munden, som man kan lege at man børster tænder på, så det bliver noget der forbindes med noget afslappet og ikke som nu, med noget ubehageligt.
Det er vigtigt at du lige nu accepterer at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og så må du derefter øge antallet af tænder der børstes i takt med at hun bliver fortrolig med det.
Du skal prøve at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder. Og så er det vigtigt at du gør det så kort tid som muligt og at selve tandbørstningen ikke trækker ud.
Lige nu er det kortvarigt og i takt med at hun så bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden i det du gør. Du er nødt til lige nu at stoppe inden det bliver for meget for hende, igen så hun begynder at forbinde det at få børstet tænder med noget hyggeligt og ikke med noget ubehageligt som nu. Hun skal have en erfaring med sig om at det ikke er så slemt :)
Og så er det en god idé at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Plejer det at foregå på badeværelset, så prøv i stedet imens hun ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet eller hvad I nu synes.
Plejer at være i din favn, så prøv i stedet at sætte hende foran badeværelsesspejlet og stil dig bag hende, så hun kan se hvad du laver, imens du børster hendes tænder.
Jeg ved ikke hvad tandpasta du bruger og man kan normalt sagtens bruge almindelige voksentandpasta til børn. Men nogle gange synes børn bedre om børnetandpasta, det smager lidt anderledes og de fascineres af tegningerne på tuben. Når du vælger tandpasta, så skal du sikre dig at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og så skal du kun bruge en mængde der svarer til hendes lillefingernegl.
Og du kan også prøve med en elektrisk tandbørste. Nogle børn bryder sig ikke om lyden og fornemmelsen, men andre børn synes det er super sjovt, når det snurrer i munden. Det er bestemt et forsøg værd :) Har I ikke en el-tandbørste så kan I købe en på batteri, så er det ikke så dyrt at finde ud af om hun kan lide det ...
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske