Brev:
Forsinket udvikling?
18. maj 2010
Alder:
3 mdr.
Forsinket udvikling?
Hej Helen!
Jeg er førstegangsmor og har et par spørgsmål ang. min 11 uger gamle søn.
Jeg er bekymret for om han udvikler sig normalt, da han virker passiv. Vil helst bare ligge og kigge sig omkring. Han bruger kun armene og benene lidt. Det eneste sted hvor han basker og spjætter med arme og ben er på puslebordet, som han elsker, men der kan vi jo ikke opholde os hele tiden.
Han har heller ikke opdaget sine hænder endnu og putter dem kun sjældent i munden.
Herudover er han ikke rigtig begyndt at pludre endnu. Siger kun enkelte grynt og laver i stedet hyperventilationslyde, når han bliver ivrig.
Han er dog meget glad for sut og vil helst have den hele tiden, ellers bliver han klynkende og urolig. Kan det være årsagen til at han ikke pludrer mere?
Han giver ellers god kontakt og smiler bevidst. Jeg har dog den sidste uge haft sværere ved at fastholde hans blik, men det har min mand ikke oplevet, og jeg har taget det som udtryk for at han er blevet mere nysgerrig og vil kigge på omgivelserne.
Han har helt fra fødslen gerne ville sidde på en arm i alle vågne timer, og også helst falde i søvn her.
Han sover rimeligt godt om natten, ca. 7 timer kun afbrudt af en amning ved 04-tiden. Hele formiddagen er han ligeledes meget sovende og kan kun holde sig vågen i 45-60 min. Derimod er han vågen næsten uafbrudt fra midt på eftermiddagen til midnat, hvor han bliver klynkende og overtræt, men ikke kan finde ro uanset, hvad vi gør.
Jeg forsøger at stimulerer ham så meget som muligt. Vi synger og danser, vugger ham og har brugt alle øvelserne i "Leg med din baby" fra Politiken, men han er kun interesseret i 3-5 minutter, hvorefter han bliver grædende og vil ligge på arm og have en sut.
Jeg er bange for om, vi pacer ham for meget, men også bange for at han ikke udvikler sig normalt! Hvad er det rette niveau for stimulation i denne alderklasse?
Det er vist også vigtigt at nævne at min graviditet var kompliceret af påvist fortykket nakkefold ved fosteret i uge 13, men efterfølgende normal kromosomundersøgelse ved moderkagebiopsi samt normal misdannelsesscanning. Hele forløbet gav dog mange bekymringer om vi fik et normalt barn.
Min søn blev født i uge 37+3 og blev efter fødslen indlagt et døgn med besværet vejrtrækning og lavt blodsukker. Han blev der tjekket af en børnelæge og siden hos egen læge 6 uger gammel og her fundet normal.
Min egen sundhedspejerske mener han er en langsom starter, da han er født lidt for tidligt. Men kan de få uger virkelig betyde så meget?
Er det bare mig der har for store forventninger og er utålmodig?
Jeg håber ikke mit brev er for uoverskueligt. På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Den bekymrede mor