Brev:
Indkøring hos dagplejemor
11. december 2009
Alder:
17 mdr.
Indkøring hos dagplejemor
Hej Helen,
Vi er langt om længe på plads her i Tyskland, og har fundet en dejlig dagplejemor til Sofia. Vi har været i gang med indkøring i et stykke tid, og Sofia lader ikke rigtig til at vænne sig til, at hun jo skal være der alene.
Vi startede i oktober, afbrudt af to gange ti dage pga. sygdom og ferie plus nogle lange weekender, og det er som om, at hver gang vi kommer tilbage starter vi helt forfra med at hun sidder hos mig og ikke vil lege, hverken alene eller med de andre fire børn.
Hun klynger sig til mig, og vil kun lege hvis jeg også sidder på gulver og leger med, selv om de andre børn nu kommer hen til hende og vil have hende med i legen. Hun kender også legetøjet og har fundet nogle yndlingsting, men det er sjældent, hun selv tager initiativ til leg. Hun kan godt sidde i nærheden af mig og se på en bog med en af dem, eller kaste en bold el. lign. til dagplejemor, og følger også med -på afstand- i, hvad der foregår. I går var det helt slemt, der kunne jeg ikke engang gå på toilettet i to minutter uden at hun brød helt sammen og sad med sin dyne og græd i et hjørne.
Dagplejemor er meget obs på, at Sofia lige skulle vænne sig til det tyske, og har også ladet hende finde ud af det på sine egne præmisser. Jeg synes også, at hun er god til at tyde Sofias signaler om, hvornår hun har fået nok eller gerne vil mere, og jeg tror heller ikke, problemet ligger der.
Er det bare sværere for nogle børn at vænne sig til dagpleje? Måske er vi gået for langsomt frem? Jeg har en fornemmelse af, at Sofia helt tydeligt ikke har været parat til at være der alene, og det har dagplejemor også givet udtryk for. At det ikke nytter noget, hvis hun bliver så ked af det, at hun ikke vil tilbage igen.
Men hvad kan vi gøre for at lette det for hende? Det er jo ikke en mor-og-barn legestue, vi har fundet, og på et tidspunkt skal hun jo vænne sig til det. Ikke mindst fordi hendes far jo snart er væk i lang tid, og at hun derfor gerne må finde tilknytning til en anden voksen. Hun har ikke haft problemer med at blive passet hos min mor en gang eller to, eller blive passet af sine bedsteforældre her hos os et par gange.
Puha, det blev en længere historie! Håber, du kan hjælpe os lidt videre, jeg er ved at blive lidt bekymret for, om vi kan få det til at lykkes, og jeg er jo ked af, at Sofia er så ked af det hver dag. Vi glæder os til at høre fra dig!
Mange julehilsner,
Emilie