Svar: Indkøring hos dagplejemor
11. december 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Emilie
Din datter er lige nu i en alder, hvor hun begynder at opleve mere og mere af verden og får lidt mere farefornemmelse. Farerne opstår, når hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, eller når hun løber, falder og slår sig. Hun oplever også mere og mere modstand end hun tidligere har gjort - I sætter flere grænser, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen og I holder fast i hende, når hun er ved at løbe ud på vejen.
Også i dagplejen møder hun modstand fra andre børn, de tager måske legetøjet fra hende eller skubber til hende osv. og hun skal lige nu til at finde ud af at agere i en verden som ikke altid bare er sjov og spændende, men som også udfordrer både positivt og negativt.
Det er helt normalt for børn i denne alder, ofte ser man det tydeligt mellem 18-20 måneder, men det kan sagtens komme lidt før og det kan også vare lidt længere. Børn vil i denne alder ofte også have flere opvågninger om natten, hvor de græder ligesom de ofte også vægrer sig mod at skulle overgive sig til søvnen om aftenen og i det hele taget virker mere tryghedssøgende.
Hos jer er det hele naturligt ekstra forstærket fordi I er flyttet og din datter også skal forholde sig til en masse nye ting, nyt hjem, nye mennesker, nyt sprog, nye rutiner osv. Det er ikke let og det reagerer hun naturligt på.
Det er naturligvis en balance du skal finde, som handler om at hun på den ene side skal have den tryghed hun behøver og det er fint at du giver hende så meget nærvær som muligt og skruer dine forventninger lidt ned, samtidig med at hun jo også skal lære at blive passet af en anden og finde ud af at det er okay - og at du også har det godt med det og synes det er okay.
Når du bliver siddende sammen med hende, så kan det nemlig nogle gange godt få den konsekvens at hun tror der er noget galt. Der må være noget galt med stedet siden du ikke går og derfor vil hun ikke være der alene ... kan du følge mig? Derfor kan det være ganske udmærket at forsøge at gøre lidt kort proces. Stadig aflevere hende sødt og stille og roligt, sørge for at hun har sin puttebamse eller lignende med osv. men aflevere hende i favnen på dagplejer og fortælle hende og samtidig signalere at nu er det dagplejer der passer på hende indtil du kommer igen og det er okay.
Det er vigtigt at du føler det er okay og signalerer dette, når du slipper hende og går ... :)
Det er her også vigtigt at du sørger for at hun prøver at spise og sove i institutionen - hvis hun kommer ind i en rytme, hvor du henter hende efter 1-2 timer, så vil hun naturligt sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme. Men hvis hun ret hurtigt lærer at du ikke kommer før hun har sovet til middag, så vil hun naturligt også bedre kunne slappe af og finde ind sammen med de andre børn og dagplejens rytme.
Når alt dette er sagt, så er det dog helt naturligt at det har taget lidt ekstra tid for jeres datter og I skal overveje, hvornår I 'starter rigtigt'. Hun har jo været meget syg og har måtte være hjemme, så hver gang I er tilbage efter 10 dage hjemme eller lignende, så er det som at starte forfra. Så hvis du allerede nu ved at juleferien står lige for døren, så vent med de nye rutiner til I starter igen efter jul, fordi I så forhåbentlig der har mulighed for at lave en ny og god indkøring, hvor hun afleveres hurtigt :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske