Vil gerne være tæt på hele tiden ...

28. september 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Vil gerne være tæt på hele tiden ...

Kære Helen

Min datter på 16 måneder er som regel et energibundt uden lige. Der skal ske noget HELE tiden, hvilket som udgangspunkt er fint. Dog vil hun helst have én hun kender godt med hele tiden. Hun trækker af sted med os i hånden hele tiden – hvilket godt kan være temmelig anstrengende. Det behøver ikke være far eller mor – faktisk er hun ret snedig, for hvis andre er på besøg, er det som regel dem hun trækker af sted med, for det ved hun at sandsynligheden for at de vil lege er større :)

Men jeg ville jo gerne hvis vi på én eller anden måde kunne hjælpe hende til at blive lidt bedre til at lege selv.

Jeg prøver hele tiden at lege ”gemme” og sige til hende når jeg f.eks. står i køkkenet at hun kan gå ind i rummet ved siden af med legesager og hente dukkelise, peger på hende osv., men hun hiver i mig indtil jeg giver efter og går med. Og ellers bliver hun rigtig gal og skriger/græder. Det kan være ret anstrengende, fordi det nærmest er helt umuligt at lave ret meget.

Hun kan dog fint lege hvis jeg sidder på gulvet og f.eks. ...

Annonce

... læser avis.

Samtidig arbejder vi stadig på nattesøvnen. Vi forsøgte os jo med (efter dine råd) at sidde hos hende til hun sov – og det er gået godt i en lang periode, hvor det har taget fra 10-45 min. Men nu, hvor vi har været en del ude, bøvler vi igen noget med det. Så det kan tage helt op til 1½ time, når det er værst – det er dog sjældent. Men jeg tænker – er det på tide, at gøre noget andet/at hun selv skal lære at falde i søvn?

Ofte (8 ud af 10 dage) ender hun inde i vores seng midt på natten, fordi hun vågner. Det er nok også lidt den nemme løsning fra vores side, fordi vi ikke orker at tage kampen op midt om natten. Hun sover også ok inde hos os.

Ja, jeg ved ikke hvad det rigtige er her?! Jeg vil gerne give den tryghed hun har brug for, men omvendt er det jo også synd for hende, hvis hun slet ikke kan eksistere uden en anden i hånden til sidst.

I dagplejen tror jeg det går ok, så længe dagplejemor er i syne, men der sker jo også noget med de andre børn hele tiden.

Håber meget du kan hjælpe mig lidt på vej.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre