Brev:
Vil gerne være tæt på hele tiden ...
28. september 2009
Alder:
16 mdr.
Vil gerne være tæt på hele tiden ...
Kære Helen
Min datter på 16 måneder er som regel et energibundt uden lige. Der skal ske noget HELE tiden, hvilket som udgangspunkt er fint. Dog vil hun helst have én hun kender godt med hele tiden. Hun trækker af sted med os i hånden hele tiden – hvilket godt kan være temmelig anstrengende. Det behøver ikke være far eller mor – faktisk er hun ret snedig, for hvis andre er på besøg, er det som regel dem hun trækker af sted med, for det ved hun at sandsynligheden for at de vil lege er større :)
Men jeg ville jo gerne hvis vi på én eller anden måde kunne hjælpe hende til at blive lidt bedre til at lege selv.
Jeg prøver hele tiden at lege ”gemme” og sige til hende når jeg f.eks. står i køkkenet at hun kan gå ind i rummet ved siden af med legesager og hente dukkelise, peger på hende osv., men hun hiver i mig indtil jeg giver efter og går med. Og ellers bliver hun rigtig gal og skriger/græder. Det kan være ret anstrengende, fordi det nærmest er helt umuligt at lave ret meget.
Hun kan dog fint lege hvis jeg sidder på gulvet og f.eks. læser avis.
Samtidig arbejder vi stadig på nattesøvnen. Vi forsøgte os jo med (efter dine råd) at sidde hos hende til hun sov – og det er gået godt i en lang periode, hvor det har taget fra 10-45 min. Men nu, hvor vi har været en del ude, bøvler vi igen noget med det. Så det kan tage helt op til 1½ time, når det er værst – det er dog sjældent. Men jeg tænker – er det på tide, at gøre noget andet/at hun selv skal lære at falde i søvn?
Ofte (8 ud af 10 dage) ender hun inde i vores seng midt på natten, fordi hun vågner. Det er nok også lidt den nemme løsning fra vores side, fordi vi ikke orker at tage kampen op midt om natten. Hun sover også ok inde hos os.
Ja, jeg ved ikke hvad det rigtige er her?! Jeg vil gerne give den tryghed hun har brug for, men omvendt er det jo også synd for hende, hvis hun slet ikke kan eksistere uden en anden i hånden til sidst.
I dagplejen tror jeg det går ok, så længe dagplejemor er i syne, men der sker jo også noget med de andre børn hele tiden.
Håber meget du kan hjælpe mig lidt på vej.
Mange hilsner