Svær tid i vuggestuen og meget morsyg

6. december 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Svær tid i vuggestuen og meget morsyg

Hej Helen!

Jeg skriver til dig omk min datter Yasmina som er 25 måneder nu. Hun har fra fødslen altid været en meget morsyg pige, og altid været meget utryk og genert overfor andre mennesker, selv familiemedlemmer vi ser hver uge.

Hun er aldrig blevet passet, netop fordi jeg meget tidligt oplevede denne utryghed. Jeg oplever ikke mig selv som en hønemor, tværtimod jeg prøver at opmundre hende til at sidde hos bedstemor osv.

Hun startede i vuggestue i maj måned, hvilket jeg selvfølgelig var spændt på hvordan ville gå. Hendes far kørte hende ind i vuggestuen, hvilket gik over al forventning. Hun bliver afleveret hver dag kl. 9 og hentes kl 14.30. Pædagogerne siger hun er en meget følsom pige og forsigtig, men har udviklet sig rigtig meget og tør meget mere og de oplever hende som mere selvstændig.

Men pludselig her de sidste par uger er der sket noget. Hun har meget svært ved at sige farvel om morgenen og en af dagene kastede hun op, fordi hun græd så meget. Hun går i hælene på hendes ynglingspædagog nærmest hele dagen og hvis en af de voksne går ud af rummet bryder hun fuldstændig sammen. I fredags efter hun havde sovet middagslur, sad hendes pædagog men hende, men blev nødt til at rejse sig og hente et andet barn der vågnede, hendes verden brød fuldstændig sammen, hun nærmest hyperventilerede og kastede derefter op. Jeg talte med hendes pædagog, der sagde at de oplever hende meget følsom fortiden og nærmest på stadie med da hun startet.

Det er også enormt anstrengende for ...

Annonce

... mig sommetider at hun hænger på mig hele tiden. I aften var vi sammen med hele familien. Hun skulle sidde på mit skød og spise aftansmad og hendes far skulle sidde ved siden af. Efterfølgende ville flere bl.a. farmor og hendes faster sidde med hende og synge og hygge, men nej, kun mor, ja sådan har hun nærmest altid været.

Jeg laver mange ting med hende, går til rytmik hver lørdag osv. Så jeg prøver at tilbyde hende forskellige oplevelser.

Det bekymrer mig at hun er så følsom og morsyg, da jeg jo også ønsker at hun skal være en pige der har tillid til andre mennesker og føler sig sikker i hendes lille verden. Men jeg siger hele tiden til mig selv, okay hun er kun 2 år.

Nu går jeg med tanker om at det ikke ville være bedst for hende hvis jeg blev dagplejemor. Jeg har hørt at meget sensitive børn har mere gavn af dagpleje end store institutioner. Det skal lige nævnes at hendes institution er en integreret inst. med over 150 børn. Jeg tænker også frem i tiden og når hun skal starte i børnehave, om det ikke ville være bedre at gå i en lille børnehave i stedet for sådan en stor èn.

Ja det er en stor beslutning at tage hende ud af vuggestuen, når vi nu er nået så langt. Men jeg tænker på hendes behov og om det ville styrke hende bedre at blive passet hos mig sammen med et andet barn.

Hun er ikke et typisk institutionsbarn man dårlig kan få med hjem, tværimod. Når jeg kommer og henter hende, løber hun nærmest lettet i mine arme.

Håber du kan hjælpe mig

De bedste hilsner
Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin