Brev:
Bider sin bror, sproglig udvikling mv.
16. september 2008
Alder:
16 mdr.
Bider sin bror, sproglig udvikling mv.
Hej Helen
Mine tvillingedrenge er snart 1 1/2 år. De har fra de blev født været utrolig forskellige.... Hvilket kun gør det at være tvillingemor endnu mere dejligt! Faktisk synes jeg at mine andre børn ligner hinanden mere - end tvillingerne ligner hinanden.
Den ene er "stor" og den anden er "lille". Den ene har kunnet gå længe og den anden er først lige så forsigtigt startet!
De går ikke i vuggestue/dagpleje - da vi har fravalgt dette. Mine andre børn har alle gået i institution, men jeg synes på en måde at mine to tvillingedrenge er mere "skrøbelige" end de andre børn har været. De blev født i uge 38 og har ikke haft andre sygdomme end de gængse forkølelser, tandfrembrudsproblemer osv.
Vi er dog flyttet til en ny kommune og da jeg ikke kender nogle dagplejere/vuggestuer har jeg ikke lyst til at aflevere mine to små drenge. Min pige på 3 er dog i børnehave og de store selvfølgelig i skole osv
Drengene skal i børnehave når tiden kommer.
Jeg et par spørgsmål omkring mine dejlige drenge.
Den "lille" (og nej vi kalder dem ikke den store og den lille - men ved deres respektive navne) har et stykke tid.....bidt den store. Det er i situationer hvor de gerne vil lege med det samme stykke legetøj - eller hvor den store holder fast på noget den lille gerne vil have.
Hvordan får jeg ham til at lade være? Hvad kan jeg sige til en dreng på 1 1/2 år så han "forstår" at han ikke må bide???
Jeg synes ikke at det jeg gør hjælper!!
Et andet spørgsmål er : Jeg synes ikke at de siger så mange ord? Jeg taler selvfølgelig med dem. Vi læser pegebøger og synger! Hvad andet kan jeg gøre.
Er tvillingerne generelt "langsommere"? Jeg kan godt se pointen i at man ikke har så meget tid til den enkelte - som hvis der kun var et barn - omvendt så har de søskende der leger og taler enormt meget med dem hver især. Spørgsmålet er velsagtens - hvordan kan jeg stimulere deres sprog endnu mere? Og hvad er "normalt"!
Et andet spørgsmål: Mine tvillinger sidder selvfølgelig med ved bordet til måltiderne. Dog har de et rimeligt selektivt smagsløg - der aldrig kunne finde på at bryde sig det mindste om fx rugbrød. Det bliver smidt på gulvet!! ALTID. Pålæg kan de lide - næsten alt lige fra leverpostej til fisk. De er glade for frugt og grønt ( De kan selvfølgelig lide forskellige ting - den ene elsker bananer og den anden nektariner ;-) )
De spiser pasta og grød med velbehag
Hvad er det mon lige der gør at rugbrød ikke falder i deres smag?
Glæder mig til få lidt nye input - iøvrigt tak for en supergod brevkasse
Mange hilsner