Brev:
Opkastninger efter modermælkserstatning
10. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Opkastninger efter modermælkserstatning
Vores lille dreng, som ellers kun bliver ammet, skulle for en uges tid siden passes nogle timer af min mor. Han fik derfor et enkelt måltid modermælkserstatning (Arlas Baby mælk).
Det gik imidlertid ikke så godt. Det gik fint med at spise, han har ikke noget problem med flasken (som han nu og da får kamillete af) og han spiste ca. 100 ml. Han kan være ret forslugen men min mor sørgede for at han fik nogle pauser gennem måltidet.
Herefter legede de ca. en halv time og han sov fint i ca. 1½ time. Men da han vågnede, begyndte han at kaste op. Jeg kom hjem kort tid herefter. Han fortsatte med at kaste op flere gange, og der kom meget væske med op (han havde et par timer før MMEen også fået ca.100 ml. kamillete). Han tømte tilsyneladende maven og faldt så mere til ro. Jeg ammede ham to gange i løbet af den næste time – tænkte at han skulle have noget væske indenbords. Han kunne godt spise, men begyndte så at kaste op igen. Han græd ikke meget men var meget slap i kroppen, hang bare på min arm, og efter et par timer tog vi ham til vagtlægen.
Da vi var nået igennem køen (ca. en time) var han imidlertid frisk igen og besøget hos lægen blev kort. Lægen tog det meget afslappet (vi var selv meget afslappede på det tidspunkt og fik vist aldrig fortalt hvor meget han havde kastet op) og mente at hullet i sutteflasken havde været enten for stort eller for lille (?). Et svar jeg ikke helt forstod, men da vores dreng var frisk igen, ville vi egentligt bare gerne hjem.
Siden har jeg snakket med en læge i familien, som jeg fortalte, hvor voldsomme og mange opkastningerne egentligt havde været, og hun mente, at det enten var en meget voldsom allergisk reaktion eller, at mælken havde været dårlig – altså en madforgiftning.
En tredje forklaring (som jeg fik af en sundhedsplejerske – også i familien) var den lidt diffuse, at mange småbørn reagerer med opkastninger på MME og vi burde prøve en anden type – hun foreslog den grønne Allomin.
Du kan jo nok heller ikke give mig et entydigt svar, men måske du alligevel kan perspektivere det lidt? Og ikke mindst vil jeg gerne vide, hvad jeg gør næste gang? Det er ikke fordi, vi forventer, han skal ernæres af MME, men jeg synes det er en god vished at have, at han kan tåle det. Både i tilfælde at sygdom eller min mælk bliver sparsom men også blot for at have mulighed for at lade andre passe ham nu og da. Men jeg vil meget nødigt se ham sådan igen.
Vi har tidligere for vel 1½ måned siden en enkelt gang selv givet ham samme type MME – for stille og roligt at få afprøvet om han kunne tåle og lide det. Han spiste da ca. 60-70 ml. og alt gik fint. Jeg kan derfor ikke forstå om det skulle være typen af MME og ej heller en allergisk reaktion?
Vores søn er 12 uger gammel, måler 65 cm og vejer 7 kg og har hverken konstateret allergi eller andre sygdomme.