Svar: Opkastninger efter modermælkserstatning
10. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Kære du
Umiddelbart så vil jeg formode at der er tale om en eller anden form for mave-tarm reaktion, som har været ganske harmløs.
Du skriver at din søn tidligere har fået denne erstatning uden problemer og I har kun oplevet opkastningerne en enkelt gang - ikke at det ikke kan være slemt nok - men tegn på allergi, tror jeg nu ikke det er.
Det er korrekt at mange børn gylper mere, når de får erstatning, end når de bliver ammet. Det hænger sammen med at de ofte 'overspiser' på flasken, da det er lettere at spise af en flaske. Dette kan nogle gange afhjælpes ved at bruge flaskesutter med et mindre hul, så mælken ikke så nemt strømmer ud.
Det er altid voldsomt ubehageligt at opleve at ens barn bliver sygt og det var helt fornuftigt at I tog ham til lægen, når han var slap og så mat, om du beskriver ham. Det var dog godt at det hele gik over af sig selv igen:o)
Om en anden erstatning skulle kunne gøre en ændring...tja...det er da et forsøg værd og det skader ikke, men I kn jo også forsøge med samme erstatning igen, for at se, hvad der sker.
Som sagt så tror jeg det har været et enkelt stående tilfælde, måske har jeres søn været lidt forkølet og derfor lidt forkvalmet, har haft lit maveuro eller en lille maveinfektion, som er gået over, ja mulighederne er mange.
Selvom det er svært at glemme en situation, hvor man har oplevet sit barn sygt og været meget bekymret, så er det jo ofte sådan at det ikke sker på samme måde igen og derfor må du prøve at tage det roligt. Evt. selv forsøge jer med flasken, så I ved om jeres søn kan holde erstatningen i sig og dermed være mere rolige, næste gang han skal passes.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske